torsdag 3 januari 2008

Klimax, NIMBY & Det Sunda Förnuftet

Få saker tycks reta aktionsgrupper likt Klimax som när någon, exempelvis jag själv här nedan, kan peka på fördelar med flyg. I nedanstående fall handlar det om att flyg faktiskt släpper ut mindre koldioxid per personkilometer än vanliga personbilar, en sanning tydligen för obekväm att möta.

Senast förde Klimax ordförande i Uppsala under en intervju i radio ett resonemang som gick ut på att vi i Sverige skulle stänga alla flygplatser utom Malmö, och om vi mot förmodan skall flyga över huvudtaget så kunde vi göra det från just Malmö. Håller det resonemanget i ett solidariskt samhällsperspektiv där var och en skall ta sitt ansvar? Jag menar stackars alla Malmöbor!!! Hur skall dom överleva??? Det påminner en aning om den känsla för solidaritet, eller snarare brist därav, personer påvisar som hastigt drabbats av NIMBY fenomenet. Det handlar om högst ordinära personer som normalt åker både tåg, flyg och bil men aldrig på, eller i detta fall över, sin egen “bakgård”.

Om möjligt så är faktiskt Klimax ärligare i detta hänseende. Dom tycks i vart fall ha bestämt sig för att vi på denna jord inte skall flyga överhuvudtaget och inte, likt NIMBY personen, kategoriskt använda global miljöpåverkan som förevändning för att slippa se ett flygplan i alla andra fall än när de själva faktiskt sitter i ett.

Men eftersom vi i detta samhälle, på gott eller ont, faktiskt är beroende av flyg, i synnerhet när det kommer till våra kommunikationer med utlandet, oavsett om det gäller dagliga affärsresor eller den första utlandssemestern till Kreta på 10 år så håller det inte att säga “Not In My Backyard”.

Den globala miljön blir inte bättre av att Du flyger från Arlanda, Bromma eller Skavsta i stället för från Uppsala Flygplats. Påverkan på den lokala miljön å andra sidan kommer att utredas, det kommer således inom kort stå klart hur Du påverkar miljön i Uppsala när du flyger härifrån. Svaret från den utredningen blir även avgörande för om Vi gemensamt i framtiden kan flyga till Barcelona, Kreta eller London från Uppsala eller ej.

Organisationen Svenskt Flyg tog nyligen fram ett tiopunkts program, jag har här nedan valt att lägga fram dessa punkter för att påvisa hur branschen idag resonerar:

1 Vi är för en öppen och konstruktiv debatt om flyget och miljön med alla flygets intressenter.

2 Vi är för effektiva ekonomiska styrmedel.

3 Vi är för konstruktiva gemensamma krav på EU-nivå vad gäller flygets påverkan på miljö och klimat.

4 Vi är för politiska beslut i Sverige såväl som EU som leder till ett effektivare utnyttjande av luftrummet i Europa.

5 Vi är för en utbyggnad av bättre kollektivtrafikförsörjning till flygplatserna.

6 Vi är för en fungerande och transparent konkurrens mellan transportslagen.

7 Vi är förespråkare för ytterligare satsningar på teknisk utveckling.

8 Vi anser att forskningen kring flygets användning av alternativa bränslen måste fortsätta.

9 Vi anser att alla aktörer i flygbranschen bör vidta åtgärder som minskar deras påverkan på miljö och klimat.

10 Vi anser att det är viktigt att flygets resenärer erbjuds möjligheter till ett klimatneutralt resande.


I egenskap av VD för flygplatsbolaget Uppsala Air AB och som privatperson så skriver jag under på samtliga av dessa, mycket viktiga, ståndtagande.

I mitt arbete konfronteras jag dagligen med desamma problem som andra aktörer i denna bransch ställs inför, samt arbetet med att försöka hitta lösningar till dessa problem. Att kontinuerligt sparka på flyget, som är en av de viktigaste förutsättningarna för vår gemensamma utveckling och tillväxt, är inte hållbart. Vårt samhälle behöver globala kommunikationer och möjlighet till personliga möten över gränserna, likväl en flygbransch som tar sitt miljöansvar och som kontinuerligt utvecklas till det bättre.

Det finns utmärkta förutsättningar för ett framtida flyg som ytterligare halverar sina utsläppsvärden och genom att välja flygbolag med hög beläggning, en modern flotta samt flygbolag som trafikerar små effektiva flygplatser i största möjliga mån kan Du redan idag bidraga till lägre utsläpp per flugen kilometer.

Uppsala Air AB visar vägen för hur man kan konstruera en flygplats som inte belastar miljön lika mycket per passagerare och samtidigt fungerar utan offentliga medel. Med ökade kommersiella intäkter till stadens samlade näringsliv och en ökad turism så finns det förutsättningar för ytterligare tillväxt och långsiktig ekonomisk stabilitet.

Se även: Utvecklingen av användbara alternativ ,Den lokala miljöeffekten avgör

Inga kommentarer: