onsdag 2 januari 2008

Lågprisflyg renare än bilen, en sanning få känner!

Det har nyligen skymtat ett och annat påstående som bygger på att alla flygplatser i Mälardalen ligger söder om Uppsala och då allt flyg från Uppsala skall gå söderut så är det bättre för miljön om man åker bil till exempelvis Skavsta och sedan flyger därifrån.

Det finns en rad aspekter som måste tas med i beräkningarna när man gör ett statement som ovan, en utav dessa är miljö en men även samhällsekonomiska och rent privatekonomiska aspekter bör finnas med, men även om vi för sakens skull sätter allt utom miljöaspekten ur fokus så kan vi konstatera att även när det gäller koldioxidutsläppen så är ovanstående fel av följande anledning:

Flyg i dag genererar markant mycket mindre koldioxidutsläpp per personkilometer kontra bil, desto nyare plan och desto högre beläggning desto större skillnad.

Volvo S-80
Koldioxid: 199-245 gram/personkilometer
(Källa Volvo)

Airbus A-319
Koldioxid: 97 gram/personkilometer vid genomsnittlig beläggning
(Källa easyJet)

Jämförtal för exempelvis det krisdrabbade flygbolaget Allitalia, med låg beläggning och lika gamla plan som exempelvis SAS använder är 147gram/personkilometer.

Nya bilar av märket Toyota har betydligt bättre värden än Volvo S-80, men precis som Toyota och bilindustrin generellt så förbättrar även flygindustrin sina utsläppsvärden kontinuerligt. Nästa mål är en halvering till 2020.

Detta bevisar även tesen som SvD nyligen publicerade, att så kallat lågprisflyg är den renaste och miljövänligaste formen av reguljär flyg, det pekar även på att Du genererar betänkligt högre koldioxidutsläpp per personkilometer vid nyttjande av bil än vid nyttjande av flyg.

3 kommentarer:

Mikael sa...

Mattias,

vore det inte bättre om du slutar ljuga? Det är så fruktansvärt pinsamt när du presenterar dina inlägg som "fakta" och "sanningar". Bilar, även miljövidriga Volvo-bilar, släpper ut sina utsläpp på marknivå. Flygplan släpper ut dem på hög höjd, och det har du fått höra så många gånger. Vattenånga på hög höjd och mycket annat gör att flyget absolut inte är renare än bilen. Lägg ner!

Mattias Sjölund sa...

Mikael,

För vilken gång i ordningen vet jag inte, men om du noggrant tittar igenom artikeln så ser du att den berör koldioxid och ingenting annat. Eftersom detta handlar om lokal och global miljöpåverkan så finns det bara en gemensam beröringspunkt, koldioxid. Inte var den släpps ut utan hur mycket och i det hänseendet står det klart att det går lika bra att flyga från Uppsala som från Skavsta, om du mot all förmodan faktiskt skulle komma på tanken att flyga någon gång.

Lars sa...

Hej Mattias!
Jag är inte säker på att jag håller med om dina slutsatser.

Enligt artiklen i SvD så är utsläppen för en person som reser med flyg mellan Stockholm och Malmö 110 kg CO2. Om samma person istället skulle köra bil ensam, så skulle han/hon släppa ut 100 kg CO2. Om han/hon åker tillsammans med en till person så är utsläppet nere på 50kg osv.

Förvisso är person utsläppet för flyget framräknat som ett genomsnitt, som lågprisbolagen torde ligga under. Men, om man utgår från tabellen i artiklen, så ligger de inte tillräckligt långt under för att komma i närheten av "två-personersbilens" utsläpp.

Om vi kan anta att det i normalbilen till en lågprisflyplats sitter i snitt två personer, så blir det en tydlig miljövinst för biltraffiken. Om 30% av resenärerna åker kollektivt blir denna vinst avsevärd.

Vänligen
Lars