måndag 7 januari 2008

Ej i behov av subvention...

Då det talas om att en civil verksamhet på Uppsala Flygplats inte skulle gå att driva på ett företagsekonomiskt lönsamt sätt samt att verksamheten skulle bli föremål för subventioner och bidrag kan det vara värt att veta att bolaget bakom planerna redan dag ett sade att vare sig kommunal eller statligt ekonomiskt bidrag var önskvärt eller nödvändigt för att kunna driva verksamheten. Farhågan har bl.a. sin grund i att exempelvis UNT under våren 2007 kunnat konstatera att majoriteten av flygplatserna i Sverige går back. Men om vi slänger ett öga på hur det egentligen ser ut så klarnar bilden.

-Storstadsflygplatser, Arlanda och Landvetter etc, går bra och uppvisar ett positivt ekonomiskt resultat

-Flygplatser som Skavsta, Karlstad och Jönköping, det vill säga de flesta småstadsflygplatser går back.

I Skavstas fall är det främst små eller obefintliga intäkter från operatörerna i kombination med allt för höga utgifter som medger ett negativt resultat, dock så är det från Skavsta sagt att en 15% ökning av passagerarunderlaget kommer att kunna generera ett positivt resultat.

I övriga fall handlar det om ett begränsat upptagningsområde som utgör det främsta skälet till negativt ekonomiskt resultat. Det begränsade upptagningsområdet kan bottna i två orsaker, glesbyggd alternativt att som exempelvis i fallet med Jönköping ha konkurrens från Landvetter samtidigt som den egna närregionen är för liten för kunna bygga reella volymer och ett attraktivt utbud.

Skillnaden mellan flygplatser som påvisar dåliga resultat och den kommande civila verksamheten på Uppsala Flygplats är flera:

-Uppsala Flygplats delar upptagningsområde med en av Sveriges mest lönsamma men samtidigt en av Sveriges dyraste flygplatser, Arlanda.

-Uppsala Flygplats kommer att tillföra ett utbud som saknas i närregionen, ett komplement

-Uppsala Flygplats kommer till största del att ha andra kunder (operatörer) än exempelvis Skavsta med avtal som ger stadiga intäkter, enbart Uppsalas geografiska läge medger att operatörerna vill betala bättre.

-Uppsala Air AB har en affärsmodell som i jämförelse baserar sig på exceptionellt låga investeringar kontra prognostiserade intäkter samt överlag en affärsmodell som bättre lämpar sig för små flygplatser likt den basic airport modell LFV använder.

Inga kommentarer: