onsdag 2 januari 2008

Marknaden styr flyget, inte tvärtom

Personer med mindre sympatier för flyget vill gärna och ofta envist hävda att en flygplats i Uppsala drastiskt skulle öka efterfrågan, i synnerhet då det rör sig om så kallat lågprisflyg. Detta fenomen har man sett på marknader som delvis eller helt saknat närhet till flyg. I ett kortsiktigt perspektiv kommer givetvis Uppsalas invånare att pröva sina vingar, på Västerås Flygplats är å andra sidan, efter ett antal år av drift, endast 5% av det betalande passagerareunderlaget lokalt boende. På en marknad med totalt 22 miljoner passagerare skall Uppsala Flygplats ta en marknadsandel på 4,5%. Det kommer att innebära en omfördelning av nuvarande strömmar, inte en ökning på befintlig volym. Denna skara består i huvudsak av utresande som bor i vår region men som idag använder Skavsta och inresande till Skavsta som har region Stockholm-Uppsala som mål.

Finns det ingen marknad så är det heller ingen som investerar i flygplan för att flyga. I hela Mälardalen finns en klart definierad marknad och från marknaden klart uttryckta behov, det märks bl.a. genom den genomsnittliga årliga tillväxten om 3,5-4% och det märks inte minst varje gång en flyglinje läggs ner eller en ny tillkommer.

1 kommentar:

Mikael sa...

Mycket banalt resonerat. Obegripligt hur en entreprenör kan tro att marknaden inte går att påverka. Hela denna blogg och hela din verksamhet går ju ut på att marknadsföra och öka intresset för en produkt i form av en flygplats. Flyget ökar, och du är medskyldig.