söndag 13 januari 2008

Snart överens?

Det har i veckan blivit klart att även miljöpartiet ser att vi inte klarar oss utan flyg, förvisso och om möjligt mer kontroversiella än någonsin föreslogs det från Mp att allt inrikesflyg söder om Sundsvall skulle kastas ut genom fönstret, men vare sig man är miljöpartist, socialdemokrat, dåre eller direktör så tycks alla parter vara överens om att utrikesflyget behövs för vår fortsatta utveckling, i väntan på något mer hållbart eller bättre utvecklat.

Och utvecklingen går faktiskt framåt, i första ledet måste det svenska järnvägsnätet byggas ut och kraftigt förbättras och som medger höghastighetståg. I andra ledet måste det svenska järnvägsnätet hakas på det europeiska höghastighetsnätet, något som jag förstått är på gång. Sedan väcks det fortfarande frågor om pris och effektivitet, vad kommer det att kosta att med höghastighetståg åka från Stockholm till Paris tur och retur, hur lång tid kommer att ta och när, realistiskt i tiden kommer vi att kunna göra den resan på det viset?

Utvecklingen går framåt även inom flyget, Ecojet som jag talat om tidigare, med en utsläppsmängd av koldioxid om 47g/personkilometer (Vanlig personbil genererar c:a 190g/personkilometer) är revolutionerande. Denna magiska nivå, som i sak motsvarar vanlig landsortsbuss, nås genom nya lätta material och en ny typ av motor.

Allt detta kan vi alla glädjas åt samtidigt som NIMBY mentaliteten gällande flyg i just Uppsala envist tycks hänga kvar hos ett par kommunalråd och en och annan socialdemokrat. Det blir, än en gång, ingen markant ökning av flyg bara för att man bygger upp en civil verksamhet på Uppsala Flygplats. Ej heller för att exempelvis två stycken europeiska lågprisbolag kommer att trafikera denna flygplats, däremot så kommer personer som idag flyger från andra flygplatser få ett mer närliggande alternativ till Skavsta och ett komplement till Arlanda. Ett nollsummespel! Uppsala Air AB är som sagt gärna med och konkurrerar på både en krympande marknad och på en marknad där fokus ligger mer på miljön, i synnerhet eftersom det både blir mindre utsläpp av koldioxid, när alla dessa personer åker från Uppsala i stället för från Skavsta men framförallt kommer Uppsala Flygplats och operatörerna som nyttjar flygplatsen kunna erbjuda framtidens flygpassagerare lägsta möjliga utsläpp per personkilometer, tack vare ny och innovativ teknik, hög beläggning, nya plan och en kompakt effektiv flygplatsprodukt. Därmed visar Uppsala Air AB, i samarbete med Europas främsta konsulter, vägen för hur framtidens regionala flygplatser skall fungera och drivas.

Inga kommentarer: