måndag 28 januari 2008

Naturskyddsföreningen Förvränger Bilden

I ett pressmeddelande under måndagen kritiserar Naturskyddsföreningen bolaget Uppsala Air AB:s rapport från föregående vecka. Naturskyddsföreningen, som endast för ett par veckor sedan ville hävda att flygplatsen skulle fördubbla stadens utsläpp av koldioxid, påstår nu att till flygplatsens utsläpp bör också flygets sammanfattande utsläpp påräknas.
Naturskyddsföreningen menar därmed att världens flygplatser skall bära ansvaret även för flygbolagens utsläpp.

Om lagstiftningen i framtiden förändras vet vi idag inget om, men vi vet att det i dagsläget förhåller sig så som det framställts i rapporten, d.v.s. att flygplatsens utsläpp beräknas inom LTO området, flygbolagens utsläpp å andra sidan kommer inom EU att från 2012 innefattas av handeln med utsläppsrätter.

Den ökning av flygtrafik Naturskyddsföreningen talar om är också obefogad och jag vill referera till den rapport Uppsala Air AB tagit fram.

SE ARTIKEL UNT

4 kommentarer:

Mikael sa...

Det viktigaste är inte om flygbolagen eller flygplatsen tar ansvar för utsläppen. Det intressanta är att ingen tar ansvar och att Uppsala Air låtsas som att utsläppen inte ökar eftersom man bara betraktar flygplatsens utsläpp. Det är ett taskspel ni bedriver när ni påstår att utsläppen inte ökar. Det är fullständigt skitsamma för klimatet om flygplatserna ligger i Uppsala eller Nyköping om man bara räknar flygplatsernas utsläpp vilket Du uppenbarligen förespråkar. Och jag struntar i om Uppsalas utsläpp ökar med 3 % eller minskar med 3 %, det intressanta är hur många % mer koldioxid planeten drabbas av. Och räknar man då inte det som flygplanen släpper ut så är man inte seriös. Jag kan lova dig att dina motståndare i första hand inte är bekymrade över den lilla andel av utsläppen som sker från flygplatsen. Det handlar snarare om det vansinniga i att satsa på ökat flygande när planeten brinner. Alla satsningar som gräver fast oss ännu djupare i en infrastruktur som förutsätter massförbränning av fossila bränslen måste stoppas. Det är den yttersta galenskapen att i dag, med full kännedom om den akuta situation planeten befinner oss i, bygga ut strukturer för fortsatta och ökade koldioxidutsläpp.

Lars sa...

Jag tycker nog att det är rimligt att 'bara' beakta LTO-utsläppen vid den tillståndsprövning som Uppsala Air nu står inför. Om Volvo skulle starta en lastbilsfrabrik i Uppsala skulle man ju bara ta hänsyn till utsläppen i samband med produktionen och inte väga in de utsläpp som lastbilarna kommer göra när de väl lämnat fabriken.

Övrig styrning av t.ex. flyget får ske genom skatter och andra regleringar som drabbar alla aktörer lika.

Å andra sidan tycker jag inte att man bara ska räkna med de utsläpp som resande från Uppsala står för. Det vore som om man vid en miljökonsekvensbeskrivning av Fyrishov bara skulle beakta den delenergimängd som badande från Uppsala kommun nyttjar.

Vänligen
Lars

Mattias Sjölund sa...

Lars,

Bra inlägg... Vi räknar inte "bara" med de utsläpp Uppsalas invånare skulle generera, det är ett exempel för att påvisa hur fel Mp och Naturskyddsföreningen har i sitt resonemang när de påstått att Uppsala Air kommer att fördubbla CO2 utsläppen. I MKB kommer dock antal ton att redovisas, vilket då motsvarar drygt 4%.

hasse sa...

Ett litet tips: om man betänker att många Uppsalabor faktiskt är inflyttade till stan i vuxen ålder, så kan man räkna bort en stor del av deras bidrag till utsläppen, och istället bokföra den delen på andra kommuner.
Många Uppsalabor jobbar dessutom i Stockholm och tillbringar en stor del av dygnet utanför kommunen, varför man kan räkna bort ytterligare en del av utsläppen.