måndag 14 januari 2008

Ett plan kommer lastat (Till Uppsala)

En Airbus A-319 från flygbolaget Easy Air kommer från London, kl är 08:45 tisdagen den 4 augusti 2009.

Ombord denna dag finns 133 passagerare, vilket motsvarar den genomsnittliga beläggningen om 83%, tack vare den relativt sett höga beläggningen och detta förhållandevis nya flygplan, som förövrigt majoriteten av lågprisbolagen idag använder, har dessa passagerare belastat det globala klimatet med närmare 25% mindre växthusgaser än om de valt ett traditionellt flygbolag.

När planet landat och utan extra väntetid inom ett par minuter stannat på plattan framför terminalen kliver passagerarna ut både där fram och där bak via trappor. Samtidigt har planet försetts med ström via ett aggregat speciellt framtaget för att spara såväl energi och indirekt även miljön, två personer, med hjälp av en biodiesel truck och ett antal bagagevagnar, lastar av bagaget som passagerarna inom 5-10 minuter från att planet parkerat kan plocka upp inne i den lilla ankomstdelen, direkt från vagnarna.

Uppemot 65%, vilket motsvarar 86 personer är personer boendes i Sverige och kommer att ta sig hem med tåg, bil, buss eller en kombination av dessa tre trafikslag.

32 personer kommer att åka tåget från Uppsala C, till Uppsala C har dom tagit den miljöbuss som är kostnadsfri och var 15:e minut lämnar terminalen. Från tidpunkten dom klev av planet till att dom når Uppsala C har det gått 34 minuter.

24 personer kommer att ta sig hem med lokal eller regionalbussar, båda alternativen kommer att erbjudas direkt utanför terminalen. Även dessa bussar är miljöbussar och Flygbussbolaget trafikerar direkt såväl Gävle som Enköping, Falun och Stockholm.

De övriga 29 personerna kommer att åka antingen egen bil eller taxi. Totalt 21 bilar kommer att behövas för att frakta dessa personer till orter som Stockholm, Uppsala, Sundsvall, Gävle och Falun.

De resterande 35% som är från utlandet skall i detta fall passera genom Schengenfiltret och får därför ett påslag med c:a 7 minuter extra innan de hinner igenom ankomsthallen och ut på landside. Majoriteten av dessa 35%, vilket totalt motsvarar 47 personer, skall till destinationer söder om Uppsala och till Stockholmområdet.

20 av dessa kommer att åka taxi (14 bilar) direkt dit, de övriga 12 tar bussen till centralen. Samtliga kommer att nå sina destinationer mycket snabbt, som exempelvis Stockholm C inom 90 minuter. Av resterande 15 skall 2 till Gävle, resterande 13 kommer, tack vare bra paketlösningar att ta in på hotell i Uppsala, två av dessa åker taxi in till stan, de övriga två tog bussen.

När samtliga passagerare har anlänt till respektive destination så har följande hänt strax innan landning:

De har tillsammans släppt ut c:a 1,9 ton koldioxid
De har tillsamman spenderat c:a 48000 kronor
De har tillsammans bidragit till att sysselsätta c:a 34 personer
För de 13 som tog in på olika hotell i Uppsala så har dessa här i stan spenderat ytterligare 18300 innan sin återfärd dagen efter.

Mellan 1 och 1 1/2 timme innan dessa personer anlände med planet från London infann sig ungefärligen lika många vid incheckningen på flygplatsen. Dom har rest hit från Falun, Gävle, Knivsta, Enköping och Stockholm. Inom 10 minuter från ankomst har 60% av dessa personer checkat in och gått igenom säkerhetsfiltret. De övriga 40% är igenom inom 3-5 minuter senare från att de anlände flygplatsen

Väl inne i avgångshallen kan dom välja på att ta något att äta från de fyra mindre matstånden eller att handla något i de flertalet småbutiker som finns, en medvetet skapad avslappnad miljö råder i detta rum. I snitt spenderar dessa personer 96 kronor vardera under tiden de väntar, en del väljer att betala de 100 kronor det kostar för access till den mini lounge som ger ytterligare komfort och lugn.

Kl. 09:10 taxar planet ut igen för avgång, Kl. 09:15 är det på väg.

När dessa personer lyfter mot destination London så har följande hänt sedan de lämnade sin avreseort.

De har tillsammans släppt ut c:a 2,1 ton koldioxid
De har tillsamman spenderat c:a 54000 kronor
De har tillsammans bidragit till att sysselsätta c:a 67 personer

Uteslutet i denna berättelse är de administrativa och andra mer osynliga arbetstillfällen dessa flöden skapar (kabinpersonal, restaurangpersonal på destination etc.), även de ekonomiska förhållanden som råder mellan flygplats och flygoperatör är uteslutna.

Detta ger en liten bild av vad ett enda flygplan har för påverkan, inte bara på vår stad utan hela vår region.

7 kommentarer:

Josh Lyman sa...

Även om vi nu antar att du har rätt (vilket jag inte tror att du har) så innebär det att om flygtrafiken totalt inte ska öka att bara flyttat runt koldioxidutsläppen och de möjliga pengarna från en sida mälardalen till en annan. Men om din flygplats innebär ökad flygande så kommer även koldioxiden att öka. Hur du än vill få det att framstå.

Simon Rosén sa...

En genomsnittlig Svensk släpper ut ca 6 ton koldioxid per år. Genomsnittet i världen är ca 4 ton koldioxid per år.
Enligt FN:s klimatpanel måste vi komma ner till ca 1,6 ton per person och år. Då är ca 2 ton, som du har räknat ut att en flygresa skulle släppa ut per person, ganska mycket.
Vi måste minska vårat flygande, inte öka!
Vi måste stänga flygplatser inte öppna nya!

Mattias Sjölund sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mattias Sjölund sa...

Borasgreen,

Det som du talar om i första meningen är resultatet av en icke reglerad marknad. Tillkommer det en ökning på totalvolym borträknad normal tillväxt så har du givetvis rätt, jag är dock av åsikten att ingen sådan ökning kommer att ske.

Mattias Sjölund sa...

Simon,

Läs en gång till... Det står tillsammans och inte per person. Det är sammanlagd koldioxid för dessa passagerare inom flygplatsområdet + de resor de gör till eller i andra fallet från flygplatsen. En flygresa London tur och retur med ett bolag typ easyJet beräknas generera 270kg CO2/person. Siffran angiven i berättelsen är inom det så kallade LTO området. Det är det område som flygplatsens utsläpp beräknas inom och därför tagits med i detta exempel.

Simon Rosén sa...

Du har rätt i att jag missade att det stod hur mycket de släppte ut tillsamans, men däremot var det ganska otydligt att du bara räknade med de utsläpp de gjort på flygplatsen, och även om flygplatsen skulle använda miljövänlig el och dra flygplanen med truckar, så är det ändå utsläppen när man flyger som är störst. Drygt 270 kilo per person är också ganska mycket. Det är också värt att nämna att koldioxid som släpps ut på hög höjd orsakar 2-3 gånger så stor växthuseffekt än koldioxid som släpps ut vid marken. Du anser, liksom jag, att alla flygresor som kan undvikas kan göra det. Det går att åka tåg till London och jag tror att det är väldigt osannolikt att det kommer vara 133 personer i Uppsalaområdet som absolut inte kan undvika att flyga till London.
Jag tror dessutom att det är högt osannorlikt att flygningen kommer minska när det kommer en ny flygplats. Dessutom är det som du påstår att flygplatsen skulle bli mer tillgänglig för uppsalabor än Arlanda är inte alls. Det går snabbare att ta sig från Uppsala resecentrum med tåg till Arlanda än det tar att från samma ställe ta sig till Ärna.

Mattias Sjölund sa...

Flygplatsen är i större utsträckning till för en hel region där Gävleborg, Dalarna och Hälsningland, men även givetvis Uppland och norra Stockholm ingår.