torsdag 3 januari 2008

Välkommen!

Hej,

Nu när chefen har bestämt att lägga ut min privata blogg på annons så tyckte jag det var på sin plats med en del förklaringar...

Det är till en början lika bra att erkänna att det är jag som ligger bakom denna galna, enligt somliga, och minst lika fantastiska idé att bedriva en civil flygplatsverksamhet på Uppsala Flygplats. När jag talade med en kollega för någon vecka sedan på telefon, det har nyligen kommit till hennes kännedom att hon inte precis är Uppsalas populäraste person just nu, så kunde vi gemensamt konstatera att detta förmodligen gäller även mig till del. Det finns ingen ände på hånskratten och glåporden från den, om än förhållandevis lilla, skara som bestämt sig för att säga nej.

Problemet är bara att jag och många med mig är helt övertygade om att denna idé är riktigt bra, inte bara för Dig utan även för Uppsala stad och hela regionen kring norra Mälardalen. Många nya jobb, billigare kommunikationer och ökad turism ger oss alla ett mervärde, privatperson som företagare. Fördelarna är bevisligen fler än nackdelarna och vad det gäller miljökonsekvenserna så kommer dessa att utförligt utredas av Länsstyrelsen inom kort och innan verksamheten kan köra igång krävs ett beslut från dom som tillåter denna verksamhet. Det är givetvis en absolut nödvändighet att verksamhet av denna art är godkänd enligt miljöbalken.

När detta är klart är det således meningen att vi som bor här i stan och en hel del andra människor boendes i Gävleborg, Dalarna och norra Stockholm, skall få tillgång till ett tryggt men framförallt billigare flyg alldeles i närheten, precis på samma sätt som personer i Nyköping och södra Stockholm har nära till lågprisflyget på Skavsta eller som göteborgarna har Göteborg City Airport som ett komplement till Landvetter.

På denna Blogg kan ni direkt få tillgång till den senaste informationen gällande utvecklingen av Uppsala Flygplats, men detta är även ett fora där jag på ett mer ocensurerat och rakt sätt skriver vad jag tycker och tänker som individ.

Ni kan även titta på www.uadf.se om ni vill, eller besöka Uppsala Airport Development Forum som sammanträder flera gånger per år. Det är en plats där var och en kan uttrycka sina åsikter för eller emot en civil verksamhet på Uppsala Flygplats.

Vid frågor kan ni alltid kontakta mig på mattias@uppsalaair.se

Bästa Hälsningar
Mattias

1 kommentar:

Mikael sa...

Jo, jag inser att detta är en blogg där man främst kommer att få läsa om flygplatsens fördelar, för det finns ju sådana också. Självklart.

Men det är fortfarande tråkigt att läsa resonemang om att flygplatsen skulle vara bra för miljön! Det är den definitivt inte. Den är bra för folk som flyger, för näringsliv och turism, men inte bra för miljön. Bara mer eller mindre dålig. Man bidrar inte till bättre miljö genom att välja ett visst flyg som du skriver. Man bidrar i bästa fall mindre till dålig miljö. Men inte ens det är ju sant.

Genom att bara räkna koldioxid och genom att välja vissa bilmodeller och peka på viss utveckling i flygbranschen kan man komma fram till lägre utsläpp per kilometer för flyg än för bil. Men varför ska inte vattenånga, kväveoxider mm räknas? Varför förtiga att utsläppen sker på hög höjd där framför allt vattenånga gör otroligt mycket större verkan än utsläpp av vattenånga vid markytan? Det är ju bedrägeri! Flyget är inte bra för miljön, glöm det!

Varför ska bara den lokala miljöpåverkan räknas förresten? Om flyget ökar med 3-4 % (9 % enligt Naturskyddsföreningen) så innebär det en global miljöpåverkan. Länsstyrelsen prövar den lokala miljöpåverkan, och det är viktigt. Men klimatfrågan handlar inte om denna! Det är ett smart sätt att virra ihop korten att låtsas som att "miljöfrågan prövas enligt miljöbalken". Det gör den sannolikt inte. Miljöbalken prövar utsläppen från flygplatsen. Men det är utsläppen från flygplanen som påverkar klimatet. Och jag vet att ditt svar är att flygplatsen inte påverkar flygplanen, för dom flyger i alla fall. Jag håller inte med om detta men det kommer vi aldrig att bli överens om. Varför bemödar du dig överhuvudtaget att jämföra flygplan och bilar om nu flygplanen ändå flyger? Det är ju inte ditt problem, du driver ju bara en flygplats!