söndag 6 januari 2008

Walk a Mile In My Shoes

Jag var på Katalin i kväll på “Elvis Presley Birthday Party” för andra året i rad, Kent Wenman med band delar upp Elvis karriär på tre set och lika många decennier. Fantastiskt! Man behöver inte ens gilla Ellvis, hela stället dansar och ler ändå. När man befinner sig där och är omgiven av 15 lika fantastiska musiker och flera hundra människor, eller på Pub 19 på en Jazz kväll, så inser man vilken fantastisk scen vi kan erbjuda i Uppsala. Musik och kultur i absolut världsklass. Vi har en fantastisk stad att visa upp, och stor möjlighet att attrahera fler att stanna här. Det är givetvis ingen slump att jag skriver just detta i denna stund, jag har sedan länge tillsammans med så många andra identifierat dessa goda egenskaper, problemet är bara att många av förutsättningarna för att tillskapa ökad turism fortfarande saknas. En stor del av mitt jobb går ut på att skapa en plattform för just detta och mer därtill.

Det är helt självklart att det ut från Uppsala Flygplats kommer att ske en stor migration till Stockholm, men jag vill absolut hävda att vi kan nå målet. Dom kanske har affärer i Stockholm, men dom kan fortfarande sova här. Dom kanske vill besöka Gamla Stan, Söder, Vasa Museet och NK men dom kommer fortfarande kunna komma hem till en stad, ingen förort, utan en riktig stad med ett brett urval av krogar, prisvärda hotell och trevliga människor samt ett bra kulturellt utbud. Basen för semestern eller affärsresan blir Uppsala i stället för Stockholm, inget märkvärdigt att dom sedan gör en endagstur till Stockholm.

För någon vecka sedan var det en negativ individ som i en tidning gjorde sig lustig över att vi förutser att en bråkdel av de inresande till Uppsala Flygplats skulle vilja stanna här. Givet är att långt ifrån alla kommer att göra så, de flesta kommer givetvis ha Stockholm som slutdestination och även se till att sova där, men även om bara en del, låt oss säga 11% av de totala antalet passagerare sover här av den enkla anledningen att det blir billigare så ger det hundratals miljoner i intäkter till Hotel, Restaurang och Taxi samt en rad andra affärsrörelser per år. Inte illa! Allt detta låter sig göras med destinationsmarknadsföring och smarta paketlösningar.

Som rubriken avslöjar, förutom att det är en låt med Elvis från 70-talet, så vill jag få Dig att förstå en del utav allt det jag ser och dagligen arbetar med.

Sist men inte minst så vill jag tacka för alla positiva e-brev jag så ofta får och det stöd och härliga bemötande jag dagligen erhåller när jag är ute på stan eller på annat håll träffar både kända och okända människor som nyfiket frågar när vi kommer igång. Vi är många och vi är fler, Er support värmer!

Inga kommentarer: