onsdag 26 december 2007

Ang: Utvecklingen av användbara alternativ

Det är självklart att en utveckling av tåget och tågets möjligheter att på längre sträckor kunna konkurrera med flyget börjar med en genomtänkt plan av nya järnvägssträckningar inrikes. Till detta bör tåget som transportslag även bli billigare men framförallt effektivare. På längre sträckor, som än så länge lämpar sig bäst för flyg, är det i princip bara sträckan Stockholm-Göteborg man i dag kan ta tåget som ett alternativ och utan att tidsskillnaden mellan de två transportalternativen blir påtaglig, en förutsättning är givetvis att man bor i närheten av dessa orter. Således bör givetvis nationella mål sättas för att förbättra spårbunden kommunikation. Det kommer dock att dröja mycket länge att bygga ut det svenska järnvägssystemet samt rälsförbindelserna mellan Sverige och övriga Europa. Tills dess behövs flyget, ett flyg som tar sitt miljöansvar, och Flygplatser som effektivt och med minimal miljöbelastning kan slussa såväl passagerare som flyg ut i världen.

Inga kommentarer: