onsdag 19 december 2007

Processernas Process!

Nyligen kunde vi i den lokala tidningen UNT läsa en debatt artikel av två framstående personer i flygbranschen som påvisade fördelarna med en lågprisflygplats i Uppsala i ett ekonomiskt perspektiv. Handelskammaren har sagt sitt, precis som en rad hotell och taxibolag. Även privatpersoner, till och med vissa boende i Gamla Uppsala och Bärby, men framförallt en stor majoritet av Uppsalas invånare samt en rad företag baserade i regionen stödjer våra planer. Ett politiskt princip beslut för verksamheten finns redan (KS våren 2005), förvisso villkorat av att Länsstyrelsen gör tummen upp, men det borde å andra sidan förenkla den politiska processen ytterligare.

En viss miljö hybris råder dock onekligen och den tycks omöjliggöra sunda balanserade diskussioner gällande exempelvis relationen mellan global flygindustri och miljön. Som exempel kan nämnas att det faktiskt finns tydliga indikationer på miljö besparande effekter av en civil satsning på Uppsala Flygplats, i synnerhet med tanke på att den absoluta majoriteten av dess passagerare ändå kommer att använda andra flygplatser, som förmodligen dessutom ligger ännu längre bort från resenärens bostad.. Inte heller kommer flygplatsen att påverka Uppsalas koldioxid utsläpp märkbart, utan kommer fullt utbyggd att utgöra c:a 1,9% av de totala koldioxid utsläppet från Uppsala jämfört med 1990 års nivå. NOx utgör 19,2 gram per passagerare och bullermattan är en femtedel av den från F-16. Men som sagt miljödebatten rasar och även om flygplatsens miljökonsekvenser nu skall utredas av Länsstyrelsen så är det nästan som detta faktum inte spelar någon roll, somliga har helt enkelt bestämt att detta är vansinne oavsett vad som än framkommer i beslutet!

Långsiktigt tänkande i Ärna frågan är exceptionellt viktigt, ur såväl miljö men även andra samhällsekonomiska perspektiv. Åtskilliga skattemiljoner har lagts ned på denna flygplats. Regionen behöver trygga bankapaciteten, i synnerhet ur perspektivet att miljödomstolen nekat Arlanda att höja utsläppstaket, och flygplatsen behövs för såväl ambulansflyg som militär transport. Flygplatsens långsiktiga möjlighet till överlevnad hänger på att privat kapital nu kan trygga dess framtid.

Inga kommentarer: