fredag 9 januari 2009

Pressmeddelande Från Uppsala Air!

Återger här nedan ett nyligen utskickat pressmeddelande...

Med referens till UNT:s ledare som tydligt ifrågasätter bolagets motiv (UNT.se fredagen den 9 januari 2009) så önskar Uppsala Airport AB framföra, om det ej tidigare och med all tydlighet framgått, att detta är en privatekonomisk satsning. Uppsala Airport AB har genom sina ägare adekvata resurser att såväl bygga som att driftsätta den civila verksamheten. Bolaget efterlyser således ej kommunens ekonomiska engagemang i någon form vad det gäller den operativa verksamheten på flygplatsen. Bolagets styrelse och ledning har tydligt markerat detta vid upprepade tillfällen, senast i ett brev till UNT:s ledare, som publicerades så sent som den 7 januari 2009. Bolaget stödjer följaktligen kommunens tidigare fastslagna linje att ej engagera sig ekonomiskt i bolaget Uppsala Airport AB eller dess verksamhet.

Bolaget har till Uppsala Kommuns styrelse den 8 december 2008 med all tydlighet dock påtalat vikten av att Uppsala Kommun samarbetar i en arbetsgrupp för att utreda synnerligt viktiga planeringsfrågor inför en kommersiell och planerad start 2010. Arbetsgruppen som redan har representanter från ett antal samhällsinstanser, däribland Akademiska Sjukhuset, Polismyndigheten, Regionförbundet, Försvarsmakten samt stadens hotellverksamhet skall ha som främsta uppgift att förbereda Uppsala som stad och destination för en civil flygverksamhet på Uppsala flygplats, ett omfattande och tidskrävande arbete, men även ett nödvändigt arbete som ej av någon part bör negligeras.

Då Uppsala Kommun kontrollerar och ansvarar för bland annat kollektivtrafiken, brandförsvaret samt stadens turistverksamhet genom bolaget Uppsala Tourism så anser Uppsala Airport AB det skäligt att även Uppsala Kommun medverkar i detta planeringssamarbete, i synnerhet av anledning att samtliga av dessa verksamheter blir direkt berörda av den civila verksamheten. Uppsala Kommun har efter bolagets skrivelse utsett en resurs som skall verka som koordinator mellan arbetsgruppen och olika berörda kommunala instanser. Bolaget anser att detta är en god lösning som ger en lätthanterlig arbetssituation i det fortsatta planeringsarbetet.

Det bör dessutom och för sakens skull understrykas att det finns tydliga EU direktiv för hur finansiering av flygverksamhet med offentliga medel får gå till samt att det i Sverige Ej finns några kända exempel på flygplatser som finansieras med kommunala medel, bortsett från de fall där kommun faktiskt äger del i flygplats eller då flygplatsen ligger i glesbygd och därför kan vara föremål för offentlig finansiering via så kallat statligt driftsbidrag. Inget av dessa scenarier går dock att applicera på den planerade verksamheten på Uppsala flygplats.

Ledarens slutsats att uppenbar risk föreligger att samarbetet framöver skulle kunna glida över i ett mer regelrätt ekonomiskt engagemang från Kommunens sida får, med bakgrund av ovanstående, följaktligen stå för dom.

Se även bolagets debattartikel från UNT (samma datum som ovan) PS. Om länk ej fungerar, sök på UNT

Inga kommentarer: