fredag 9 januari 2009

Klara Besked Från Wisell

Martin Wisell levererar en klar och tydlig inriktning i dagens UNT. Han vill inte se en civil verksamhet på Uppsala flygplats . Men visst finns det frågetecken som Martin behöver räta ut, i synnerhet då en majoritet av de 190 000 invånare han representerar faktiskt vill ha en civil flygplats. Det visar såväl Uppsala Airports som UNT:s undersökningar som i dagarna publicerats.

Martin anser exempelvis att Uppsala kommun skall säga nej för att kommunen skall klara klimatmålen, men hur tänker han då? Att de invånare i Uppsala kommun eller besökare som ska till Uppsala kommun som annars skulle flyga via Uppsala, och som tvingas flyga via andra flygplatser i andra kommuner blir klimatneutrala? Släpper inte de ut koldioxid? Att påstå att de släpper ut markant mer för att de istället flyger från Uppsala är klart missvisande.

Om Martin riktigt noga rannsakar sig själv så bör han komma fram till att hans i UNT uttalade åsikt om möjligt låter vettig, men i realiteten saknar substans.

1 kommentar:

MartinWisell sa...

År 2007 reste 21,5 miljoner flygpassagerare till eller från flygplatser i Mälardalen. Uppsala Airport AB räknar med att denna siffra år 2020 kommer att ligga på 35-40 miljoner. Med denna ökningstakt blir det nödvändigt med utökad bankapacitet i Mälardalen. En sådan utveckling är inte önskvärd ur klimatsynpunkt.

Det är möjligt att den generella klimatpolitiken kommer att leda till att den förutspådda ökningen kommer av sig även om en civilflygplats etableras på Ärna. I sådant fall kan denna satsning visa sig vara överflödig. Men det är också möjligt att efterfrågan på flygresor kommer att fortsätta att öka i enlighet med beräkningarna. I så fall blir det angeläget att begränsa flygtrafiken genom att begränsa bankapaciteten, dvs att avstå från att tillåta civilflyg på Ärna.

En flygplats på Ärna ökar tillgängligheten till flyget, vilket troligtvis leder till större flygtrafik än vad som vore fallet om flygplatsen inte skulle tillskapas där. Det minskade psykologiska avståndet till flygplatsen kommer att medföra att fler av dem som bor i stadens närhet kommer att göra flygresor som annars inte skulle ha gjorts, exempelvis kortvariga vistelser i europeiska storstäder.

I avvaktan på att flyget kommer med i EU:s utsläppshandel bör vi med andra medel arbeta för att hejda flygets ökningstakt.

Alliansen i Uppsala kommun presenterade i april 2007 ett klimatprogram för kommunen. Där uttalas det tydligt att Uppsala kommun skall ta sitt ansvar och arbeta aktivt för att utsläppen av växthusgaser påtagligt skall minska. I programmet fastslås bl a att:
”Detta mål är inte möjligt att uppnå om inte alla boende och/eller verksamma i kommunen medverkar aktivt för att nå målet. Det opinionsbildande arbetet måste utvecklas så att kommunens alla medborgare bidrar till att målet uppnås. Rätt förvaltad kan Uppsala kommun genom sin auktoritet ta en ledarroll i detta arbete och genom olika åtgärder riktade mot såväl enskilda som organisationer påverka andra aktörer så att målet uppnås.”

Genom att säga nej till civilflyg på Ärna kan Uppsala kommun visa just ett sådant ledarskap som efterlyses i klimatprogrammet.Om Uppsala kommun i sina remissyttranden skulle avstyrka civilflyg på Ärna skulle detta ha en viktig normativ betydelse som markör för att vi från politiskt håll ser med stor oro på den ökande flygtrafiken.


MVH
Martin Wisell