tisdag 13 maj 2008

Gällande Interpellation av Helena Leander

Miljöpartiets Helena Leander har idag inlämnat nedanstående interpellation till Statsrådet Åsa Torstensson. Det Helena Leander, precis som det lokala miljöpartiets företrädare Niclas Malmberg, missat är att för att en samhällsekonomisk bedömning skall kunna genomföras av Uppsala Flygplats så krävs det att en ansökan om inrättande faktiskt upprättas av flygplatsoperatören (Försvarsmakten/Uppsala Air AB) och inskickas till Luftfartsstyrelsen, detta avses inte göras förens efter avslutad miljöprövning, tidigast januari 2009. Luftfartsstyrelsen utpekade Uppsala Flygplats som ett civilt riksintresse i april 2008. Det bör även för sakens skull understrykas, med tanke på inledningen i Interpellationen, att samtliga kommunalt subventionerade flygplatser i Sverige även har en kommun som ägare, så är inte fallet i Uppsala. Uppsala Air AB är ett privat företag som har ett avtal med Försvarsmakten om drift och underhåll av Uppsala Flygplats.

Interpellation:

Kalla Fakta 20/4 visade att nästan alla icke-statliga flygplatser kräver kommunala bidrag för att gå runt. Dessa subventioner kan ibland uppgå till mycket stora belopp: Torsby kommun subventionerar varje flygbiljett till och från Torsby flygplats med 4 767 kr. Även bland de statliga flygplatserna sviktar lönsamheten: av 15 statliga flygplatser går 8 med underskott.

Trots detta finns planer på att anlägga nya civila flygplatser. I Uppsala har Uppsala Air AB planer på att öppna en civil flygplats vid den gamla flygflottiljen i Ärna i norra delen av staden. Detta trots att regionen redan är minst sagt välförsedd med flygplatser. Till Arlanda tar det 20 minuter med tåg från Uppsala, och därutöver finns Bromma, Västerås och Skavsta relativt nära.

För att möta kritiken mot miljökonsekvenserna av en ny flygplats hävdar Uppsala Air bestämt att den nya flygplatsen inte kommer att öka den totala flygtrafiken utan endast ta resenärer från närliggande flygplatser. Detta är ett visserligen ett påstående värt att ifrågasättas, då ökad tillgänglighet i allmänhet tenderar att öka konsumtionen, men även om så skulle bli fallet finns anledning till oro. Det kan knappast vara samhällsekonomiskt försvarbart att bygga ytterliggare flygplatser i ett läge när det redan råder överetablering.

Enligt dagens luftfartslag 6 kap. 5 § andra stycket ska det vid en nybyggnad, utbyggnad eller ombyggnad av en trafikflygplats ske en trafikpolitisk prövning som omfattar investeringens lönsamhet och dess inverkan på andra flygplatser i regionen. Syftet med bestämmelsen är att förhindra eller begränsa flygplatsprojekt av trafikala eller trafikekonomiska skäl och på så sätt undvika en för flygsektorn som helhet kostsam överkapacitet. Det rör sig således om en form av samhällsekonomisk prövning.

Lufträttsutredningen föreslog i sitt betänkande1999 att den bestämmelsen skulle utgå av skäl som i allt väsentligt inte längre är aktuella. I departements promemorian Ny luftfartslag - supplement (Ds 2007:36) föreslås att bestämmelsen trots detta ska utgå, då "erfarenheten tyder emellertid på att den aktuella bestämmelsen saknar praktisk betydelse". Om detta ska tolkas som att bestämmelsen inte följs, att resultatet av den samhällsekonomiska prövningen inte tillmäts någon betydelse eller att ingen prövning hittills har visat på några negativa samhällsekonomiska konsekvenser framgår inte.

Farhågan att Luftfartsstyrelsen ska ta lättvindigt på den samhällsekonomiska prövningen underblåses av VD:n för Uppsala Air, som på sin blogg 29/4 kallar det lögn att påstå att Uppsala Air skulle kunna få problem att få godkännande från Luftfartsstyrelsen på grund av att Uppsala Flygplats konkurrerar med andra flygplatser, och skriver att Luftfartsstyrelsen haft få om några invändningar hittills.

Oavsett vad som händer med kravet på samhällsekonomisk prövning av flygplatser framöver bör gällande lagstiftning naturligtvis följas. Enligt min mening vore det dessutom mycket olyckligt att ta bort kravet. I ett läge när klimatförändringarnas allvar blir alltmer uppenbart är det vansinne att göra ytterligare investeringar i en klimatfientlig transportinfrastruktur, oavsett om de bekostas av offentliga eller privata medel. Om investeringarna dessutom leder till ytterligare överetablering och ännu mer skattepengar till flygplatser med dålig lönsamhet gör det knappast saken bättre.

Vilka åtgärder avser ministern vidta för att säkerställa att ny-, om- och utbyggnader av flygplatser prövas ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, nu och framöver?

Inkom: 2008-05-13

3 kommentarer:

Helena Leander sa...

Härligt – då är vi överens om att en samhällsekonomisk prövning ska göras! Då kvarstår bara frågan varför du i ett tidigare blogginlägg (29/4) så lättvindigt avfärdar påståendet att en sådan prövning skulle kunna komma fram till att Ärna har negativa samhällsekonomiska konsekvenser genom att förstärka överkapaciteten på flygplatser:

”Fel 2:

Uppsala Air kommer att få problem att få godkännande från Luftfartsstyrelsen på grund av att Uppsala Flygplats konkurrerar med andra flygplatser.

-Hmmm... Flygmarknaden med undantag av drift av flygledaretjänster är helt avreglerad i Sverige, det vill säga full konkurrensfrihet råder. Luftfartsstyrelsen som såväl Kommun och bolag hade ett möte idag. LFS hade få om några invändningar än så länge, däremot har de utpekat Uppsala Flygplats som nationellt civilt Riksintresse.”

Det bör också för sakens skull understrykas att jag aldrig påstått att Uppsala Air krävt några kommunala subventioner. Däremot tycker jag att den rika förekomsten av kommunala subventioner till icke-statliga flygplatser kan ge en indikation på hur det står till med lönsamhet och överkapacitet i branschen.

Mattias Sjölund sa...

Jag har aldrig påstått att en så kallad samhällsekonomisk prövning inte skall göras, det är en fråga som helt ankommer på LFS att avgöra. Det är dock inte troligt, om den av LFS alls genomförs, att den skulle påvisa några egentliga fakta som talar emot den civila satsningen på Uppsala. Någon lagstiftning som din frände Malmberg påtalat existerar inte, marknaden är avreglerad. LFS HAR UTPEKAT UPPSALA SOM CIVILT RIKSINTRESSE, vilket ger en indikation hur de ser på flygplatsens roll i Mälardalens framtida flygplatssystem.

Jag tycker att Du, enbart genom att påföra Kalla Faktas utmärkta dokumentär som exempel, i fallet Uppsala, är ute och cyklar. Kommunalt/Statligt subventionerat flyg förvränger marknaden! Jag skrev ett inlägg om det här på bloggen och hade för inte så länge sedan i ett anförande ute i Börje med detta på agendan. Jag avskyr skattesubventioner för att upprätthålla flygtrafik i södra Sverige. Det systemet skall avskaffas, oavsett om det sker på Skavsta eller i Torsby! Skillnaden är dock att Kommunerna är delägare i dessa flygplatser. Uppsala Kommun har inga ekonomiska intressen i Uppsala Flygplats. Om du ursäktar så vill jag avslutningsvis påtala att vår styrelse och ledningsgrupps förmåga att bedöma eventuell lönsamhet i denna satsning vida överstiger din insikt i frågan.

Bästa Hälsningar

Mattias Sjölund

hasse sa...

Du skriver att du "avskyr skattesubventioner för att upprätthålla flygtrafik...". Då tycker jag att du ska jobba för att ta bort de subventioner som flyget idag åtnjuter, genom att man är befriade från både koldioxidskatt, energiskatt och moms...?