onsdag 14 maj 2008

Oppositionen Splittrad i Sin Taktik

En rad politiker, främst inom Miljöpartiet, men även några enstaka Socialdemokrater skriver och debatterar i frågan om civilt flyg på Uppsala Flygplats regelbundet, detta gäller även en handfull privatpersoner som på insändarsidan är ständigt återkommande. Målet är glasklart: Att stoppa planerna på en utveckling av Ärna! Tillvägagångssättet är dock mer tveksamt, det finns nämligen ingen gemensam agenda och ej heller samstämmigt budskap. Snarare roteras gammal skåpmat. Inte sällan handlar det om slumpmässig pajkastning, där man försöker misskreditera Uppsala Air AB och behovet av Uppsala Flygplats med mer eller mindre osannolika argument.

Att exempelvis Helena Leander i sin interpellation till Statsrådet Åsa Torstensson använder referenser till Kalla Faktas dokumentär visar dels på generell okunskap om förhållandena kring Uppsala Flygplats och Uppsala Air AB samt att hon inte följt med i debatten. Samtliga av de flygplatser som i landet subventioneras av kommuner drivs också av kommuner, så är inte fallet i Uppsala. Som det även framgår av nedanstående inlägg krävs dessutom först att en ansökan om inrättande upprättas av flygplatsoperatören innan Luftfartsstyrelsen kan göra en så kallad samhällsekonomisk prövning. En sådan ansökan kommer att inlämnas efter avslutad miljöprövning. Hela Leanders argumentation bygger på en dåligt underbyggda fakta, detsamma som hennes kollega Malmberg i Uppsala vid två tillfällen under vintern och våren försökt använda som motmedel.

Andra flagranta och ständigt återkommande argument är de om Arlandas närhet eller att Uppsalas koldioxidutsläpp kommer att fördubblas.

Jag har tidigare efterlyst en intelligent debatt om flygets betydelse i samhället och Uppsala Flygplats i synnerhet, den splittrade motståndarsidan lyser fortfarande med sin frånvaro!

Inga kommentarer: