måndag 26 maj 2008

Frågor & Svar

Fick under kvällen ett antal frågor från en politiker inom oppositionen i Uppsala. Frågeställaren i detta fall ställer alltid relevanta och bra frågor. Så pass att jag kände att jag ville lägga upp dem här med mina svar inkluderade.

Q: Hur ställer du dig till att flygets utsläpp inte omfattas av Kyotoprotokollet?

A: Flyget kommer från 2012 att i Europa innefattas av handeln med utsläppsrätter som förslaget ser ut idag. Detta bör vara det första och viktiga steget mot en utjämning mellan samtliga transportslag där var och ett tar sitt ansvar. Mycket återstår, samtidigt minskar flyget sina utsläpp per flugen kilometer med ytterligare en halvering år 2020.

Q: Hur ser du på möjligheten att kunna hålla en lågprisprofil när priset på bränsle stadigt går upp?

A: Bränslepriset slår lika för samtliga flygbolag, dock procentuellt mer för lågprisbolagen som samtidigt har betydligt mindre kostnadsintensiva organisationer och därför anses klara sig bättre. Priserna lär gå upp på samtliga biljetter, samtidigt som till och med dagens prisnivå medger att kostnaden för bränsle/passagerare och timme ej är högre än 77 till 92 SEK för flygbolagen (beroende på beläggningen). Låt oss säga att exempelvis Europas ledande lågprisbolag lade på hela denna kostnad på en enkel biljett till London (som redan givetvis täcker bränslekostnaden) så skulle ett genomsnittligt pris ej överstiga 600 SEK vilket fortfarande är ett lågt pris.

Q: Har du funderat över Arlandas roll om du får den beläggning du önskar?

A: Arlanda har idag nästa 18 miljoner passagerare. Med normal tillväxt motsvarar det 24,5 miljoner passagerare 2015 samma år kommer Uppsala Flygplats att ha en planerad passageraremängd som understiger 1,5 miljoner. Det vill säga c:a 6% av Arlandas och mindre än 5% av den totala marknaden. Det kan knappast definieras som en konkurrerande verksamhet.

Q: Tror du verkligen , på lång sikt , att flyget i denna omfattning du förespråkar har en framtid ?

A: Omfattningen på flyget i framtiden är det inte jag som främst förespråkar, Uppsala Air AB har förmånen att ta del av vad professionella bedömare inom industrin (Luftfartsstyrelsen, Boeing etc.) förespråkar. På det viset slipper vi gissa. Så länge vi är beroende av flyg kommer vi som bor på denna planet att använda det. Uppsala Air avser tillhandahålla en service till de flygbolag som efterfrågar den så länge de efterfrågar den.   

Inga kommentarer: