onsdag 26 november 2008

Till "Skattebetalare" i Uppsala

Personer som kallar sig “Skattebetalare i Uppsala”, vilket klart framgår är desamma personer som även kallar sig Flyglarm, Nätverk Mot Ärna etc. har tillskrivit stadens politiker i Kommunfullmäktige med ett brev som bygger på samma argument som Volk, Hylander och denna lilla grupp av konstant roterande skribenter på insändarsidan i UNT framfört de senaste åren. Således inget nytt.

1. Arlanda ligger 20 minuter från Uppsala!

Ja det är ett obestridligt faktum att Arlanda ligger en bit söder om Uppsala och lite beroende på färdmedel, exempelvis tåg, så kan man nå Arlanda på c:a 20 minuter. Jag borde veta, jag flyger därifrån flera ggr per månad.

2. Vem behöver en flygplats i Uppsala?

Ingen enl. denna grupp av radikala antagonister. Detta till trots att näringslivet, via Handelskammaren och Företagarna, Akademiska Sjukhuset via sjukhusledningen och Flygvapnet via sin blotta närvaro intygar motsattsen. En mycket stor mängd människor som Arlandas närvaro till trots faktiskt åker till Skavsta är heller inte obetydlig. Dessutom, från vem fick de uppgiften om att lågprisbolag, eller vad de nu vill kalla det, inte tillgodoser affärsresenärernas behov? Det stämmer helt enkelt inte. Flera av dessa bolag har 30% eller mer affärsresenärer.

Efter att framställt dessa sakliga slutsatser, och då argumenten tryter går man på personen bakom den samhällsfientliga idén... Det vill säga moi. Faktum är att 75% av brevet handlar om mig, med undantaget att man på sidan två valt att sammanställa en del lösrykta slutsatser från en så kallad flygexpert publicerade på flyglarms hemsida tidigare i år.

Brevet fortsätter sedan som tradionen bjuder med ifrågasättandet av mig, mina motiv samt min kompetens och så vidare. Inget nytt under solen således, när skall de komma med nya hårresande argument???

Kortfattat så kommer hela innehållet i brevet på skam, i synnerhet då “Skattebetalarna” avstår från att framträda med namn. Ryggradslöst, minst sagt. Inget är väl så enkelt som att presentera osakligheter och skvaller anonymt. En anonym källa av denna kaliber skulle fortsatt kunna hävda att jorden är platt, och det utan att skämmas. Som skattebetalare i Uppsala får jag nog lov att protestera ; )

Inga kommentarer: