måndag 17 november 2008

Flyg, Flyg, Det är Flygets Fel!

Kvällens dokumentär 2020 på SVT hade jag ringat in i planeringen reda förra veckan, på dagens agenda stod Flyget och miljön. Programledaren Anders Nord gjorde sitt bästa att bringa reda i djungeln, en djungel som inte minst de svenska ideella miljöorganisationerna bidragit att skapa. Där allt i från 10% till 50% av koldioxidutsläppen påståts häröra från flyget (Kom ihåg nu att FN:s Klimatpanel slagit fast att flyget står för 3,5% av världens samlade utsläpp inkl. kondens, koldioxid etc). En stor del av programmet kom att handla om nya bränslen och lättare plan, som jag tidigare angivit på denna blogg går det att redan idag använda blandningar av biobränslen och traditionella bränslen, Boeing rekommenderar 30%, tyvärr finns ännu ingen tillgång på marknaden, dock efterfrågan. Tekniken är alltså klar. Angelica Hull, verksam på KTH i Stockholm, som i 15 år arbetat med att lösa problemet tror att det år 2020 är kommersiellt möjligt att köpa bränsle tillverkat av restprodukter från mat och skogsindustrin, tillskillnad från flygets värsta antagonister så anser hon även att det finns nog med resurser från dessa källor.

Flygindustrin som i programmet representerades av flertalet personer ger precis som svenska Luftfartsstyrelsen en bild om att flygresandet kommer att fördubblas till 2020 talar idag om två starka utvecklingsområden, det ena bränslet, det andra vikten. Moderna flyg bränner idag i snitt 0,3 liter/mil och passagerare. Ett flygplan med 80% beläggning har ett utsläpp av koldioxid motsvarande 0,97 gr/kilometer och person. Dock så dyker det, förr eller senare, i ett sådant här program upp ett och annat galet inslag. Andreas Malm, som för all del framför en intressant tes om personliga utsläppsrätter fortsätter sitt manglande om hur vi måste sluta flyga helt. Nu framgick det tyvärr inte med samma tydlighet vilka intressen Andreas företräder, till skillnad från exempelvis representanterna från Airbus. Om tittarna fått klart för sig att detta är mannen bakom Klimataktion och arbetarens klimatblogg så kanske hans budskap kommit i ett annat ljus. Malm vill inte ha något flyg och på chatten efteråt fick jag möjlighet att ställa följande fråga:

Min fråga: Andreas idé om koldioxidkrediter är intressant. Hur tror han samhället skall fungera med att fullständigt avskaffa ett transportmedel som 1 miljard resenärer använder varje år?

Malms svar: Om man ser på flyget i global skala är det en extremt liten andel av mänskligheten som har tillgång till flyg. T.o.m. i ett av världens mest flygtäta länder, Storbritannien, har hälften av befolkningen aldrig satt sig på ett flygplan! Majoriteten av mänskligheten klarar sig alltså utan flyg, och det finns ingenting som säger att inte samhället i sin helhet skulle kunna göra det heller. Däremot VET vi med all säkerhet att ingenting är möjligt - inget samhälle, ingen turism, inga semestrar eller upplevelser över huvud taget - om vi inte har en biosfär som fungerar och låter människor leva (se bara på Kalifornien i denna stund!). Flyget förstör förutsättningarna för liv.

Nå, det var svar på tal det ; ) Om vi börjar med den övre delen av svaret så har det i sak ingen betydelse hur stor del av mänskligheten som flyger, den del som faktiskt gör det flyger i huvudsakligen av två orsaker, de arbetar eller skall ha semester. Oavsett motiv så finns det mottagare under resans gång och/eller på destinationen (oftast ett stort antal) som har ett jobb tack vare att denna resa genomförts. Mänskliga relationer bygger på att faktiskt mötas, virtuella möten till trots, eller kommer farmor att nöja sig med att titta på barn-barnen genom en i-cam i framtiden? Vår globala ekonomi bygger på kommunikationer, självklart skall vi åka så mycket tåg det går, men vi kommer inte undan det faktum att tåg på sträckor över 60 mil idag är ineffektivt och även med höghastighetståg så kommer flyget ändå att vara tongivande för en lång tid framöver för kommunikation bortom vårt lands gränser, bortom 2020.

Vidare så säger Andreas Malm på chatten andra små tokigheter som att flygplatser, på tal om att flyget inte skulle bära sina egna kostnader, subventioneras med kommunala medel utan att tillkännage att det bara sker när kommuner faktiskt äger flygplatsen helt eller delvis. Flyget är faktiskt det enda transportslag som bär sina egna kostnader och snart även sina miljörelaterade kostnader i handelssystemet med utsläppsrätter. Malm får säga vad han vill, så är det!!!

Inga kommentarer: