onsdag 12 november 2008

O'Leary Bestämd (Men kan ha fel om SAS)

Ryanairs VD målar ett framtidsscenario för SAS som förmodligen ej överensstämmer med verkligheten förutom på en punkt, Lufthansa eller någon annan aktör av de europeiska giganterna kommer att köpa SAS, oavsett de senaste dagarnas skriverier. I övrigt går O'Learys profetia ut på att när detta sker kommer stora nedläggningar att genomföras på bl.a. Arlanda.

Den troliga utgången är snarare tvärtom, i det fall exempelvis Lufthansa köper SAS kommer dels fokus flyttas från Köpenhamn till Arlanda, Arlanda kommer att utgöra Star Alliance bas mot bl.a. Asien i direkt konkurrens med Finairs och One Worlds Asienhub på Helsinki-Vantaa.

Detta får som resultat att en rad nya “SAS” flighter med interkontinentala destinationer kommer att öppna på Arlanda (Och flyttas från Köpenhamn). Samtidigt som europalinjerna kommer att få en större koncentration och fokus på exempelvis Frankfurt så kan vi i exemplet Swissair se att Lufthansa bibehållit de europeiska nätverket från bl.a. Geneve. Lufthansa inser givetvis att svenskarna inte reser till exempelvis London via Munchen, det som däremot kan bli aktuellt är att udda avgångar och destinationer kan komma att försvinna. Scenariot gällande det ökade interkontinentala flyget på Arlanda till framförallt Asien bygger på att en stor mängd svenskar idag flyger till Asien via Helsingfors och därför utgör en signifikant del av Finairs passagerareunderlag på deras mycket framgångsrika asientrafik och att Lufthansa till skillnad från SAS har slotkapacitet på de asiatiska marknaderna, bl.a. den attraktiva marknaden kring Tokyo.

Se artikel på E24

I dagens UNT uttalar Ryanairs VD O'Leary att Uppsala Flygplats har en lysande framtid. Jag eller Uppsala Airport kan varken bekräfta eller dementera rykten och under inga omständigheter vidtala på vilken nivå Uppsala Airport AB förhandlar med olika flygbolag.

Inga kommentarer: