fredag 19 september 2008

VAD HÄNDER NU PÅ UPPSALA FLYGPLATS?

En vanlig fråga från såväl politiker som allmänhet och media den senaste veckan har varit

- Hur går det nu med Uppsala Flygplats och alla planer när försvarsmakten blir kvar?

Det korta svaret är att det inte påverkar Uppsala Airport AB, det ursprungliga och fortfarande gällande avtalet mellan Försvarsmakten och Uppsala Airport AB från 2007 bygger på ett gemensamt och löpande samarbete. Uppsala Airport AB upprätthåller dock alltjämt en reservplan som bygger på att egenhändigt ta flygplatsen i drift i händelse av att Försvarsmakten helt eller delvis lämnar själva flygplatsen, detta för att säkerställa fortsatt drift.

Miljöprövningen fortgår enligt tidigare plan, kompletteringarna är enl. möte idag (fredag den 19 september med Försvarsmaktens miljöjurister) Länsstyrelsen tillhanda mellan den 15 och den 20 november, vilket medger att Länsstyrelsen redan under slutet av november eller början av december tillställer bl.a. Uppsala Kommun remiss i miljöprövningsärendet.

Som de flesta blivit varse så hade Alliansen en debattartikel i SvD under föregående lördag som principiellt klargjorde att inga nedläggningar av försvarets verksamhet är aktuella i dagsläget. Detta förhindrar dock inte att Försvaret internt genomför rationaliseringar av såväl organisatorisk som ekonomisk art som exempelvis kan resultera i förflyttningar och kostnadsbesparande åtgärder av annan art. Förutsättningarna för Uppsala Flygplats respektive Uppsala Garnison är därmed fortfarande ett subjekt för fortsatt diskussion och utredning.

Uppsala Flygplats långsiktiga betydelse för det civila flygets fortsatta tillväxt samt den kontinuerligt tilltagande efterfrågan av flygkommunikationer till och från Sveriges huvudstadsregion är oförändrad enligt Luftfartsstyrelsen, utpekandet av det civila riksintresset kvarstår således oförändrat.

För er som idag i UNT missade informationen gällande bolagets huvudägare, kan läsa pressmeddelandet här nedan:

Uppsala Airport Ägare Köper Belfast Airport

Huvudägaren i Uppsala Airport AB, Faros Infrastructure Partner, har köpt Belfast City Airport för 132,5 millioner brittiska pund tillsammans med ABN Ambro Global Infrastructure. Det spanska flygplatsbolaget Ferrovial som bland annat äger Heathrow var den tidigare ägaren. Faros Infrastructure Partner är även det bolag som tillsammans med Uppsala Airport AB:s VD till Uppsala Kommun framlagt en paketlösning om spårbunden trafik för kollektivtrafiken i Uppsala.

5 kommentarer:

hasse sa...

Du skriver att "utpekandet av det civila riksintresset kvarstår således", men enligt UNT är inte detta beslutat ännu - hur ligger det till egentligen?
Se artikel http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=802458,00.html

Mattias Sjölund sa...

Väl medveten om att detta kan vara komplext, men det är inte Kommunen som beslutar detta. Beslutet ligger en nivå högre, hos Luftfartsstyrelsen som under våren gjorde utpekande och Länsstyrelsen i Uppsala.

Mattias Sjölund sa...

Således är kommunen endast remissinstans, tydligt är vad kommunen avser men beslutet är som sagt inte deras att fatta.

hasse sa...

Tack för klargörandet - beslutet är alltså inte fattat ännu.

Om man läser din blogg och dina insändare i UNT kan den oinsatte lätt tro att beslutet redan är fattat, men det är alltså ännu så länge bara ett förslag som fortfarande är ute på remiss.

Mattias Sjölund sa...

Remisstiden gick ut för ett tag sedan. Jag har aldrig sagt ett dugg om beslut. Ett utpekande är en teknisk sak, dock ett mycket viktigt steg. Flygplatsen är som bekant redan ett militärt riksintresse, så det där med bostadsbyggande är å andra sidan högst fiktivt.