fredag 26 september 2008

Ett Förtydligande

Har fått bastning idag av insändarskribent Andersson för att smita undan hans fråga gällande Skavsta som i UNT den 23/9 löd:

Varför ska 1 miljon av Skavstas 2 miljoner passagerare tvångsförflyttas 18 mil norrut?

För de första handlar det inte om tvångsförflyttnig, för det andra är Uppsala, som tidigare redogjorts, en bättre plats för en civilflygplats än Skavsta av följande marknadsmässiga skäl:


1. Norra stor Stockholm samt norra Mälardalen upp mot Gävle har ett stort upptagningsområde, redan inom 60 minuter når 1,7 miljoner (120 min=2,7 milj) personer Uppsala, motsvarande upptagningsområde för Skavsta inom 60 minuter är betydligt mindre.
2. Till skillnad från Nyköping har Uppsala stad mycket frekventa spårbundna kommunikationer med samtliga av de större städerna i norra Mälardalen inkl. större delarna av Stockholm. Transporttiden från Uppsala Central till flygplatsen är även den förhållandevis kort.
3. En mycket stor del av Skavstas inresande passagerare har Stockholm och norra Stockholm som slutdestination, men väljer idag Skavsta framför Arlanda (Prismässigt billigare än de flesta operatörer som flyger till Arlanda, Skavsta har procentuellt överlägset fler flygstolar till lågpris än exempelvis Arlanda).
4. En oförsvarligt stor mängd människor reser idag ut från Skavsta trotts att de bor på orter som är mer närliggande Arlanda. Dessa får naturligt närmare till Uppsala Flygplats.
5. Den kraftigt tilltagande efterfrågan av flygkommunikationer till och från huvudstadsmarknaden kräver mer kapacitet, detta har inte minst understrukits av Luftfartsstyrelsen i deras utpekande av bl.a. Uppsala Flygplats som civilt riksintresse. En fördubbling av antalet passagerare på mälardalsmarknaden är att vänta inom 15 år.

Sammanfattning:

-Uppsala Flygplats, ett komplement till Arlanda och ett alternativ till Skavsta

Länk till inlägg i UNT

Inga kommentarer: