tisdag 23 september 2008

En Natt På En Flygplats

Tänkte osökt på Eva-Lena Volk, Niclas Malmberg och en rad andra vänner när jag igår kväll kraschlandande i en säng. Tanken på framförallt Eva-Lena bottnade i att Eva-Lena i ett brev till invånare i norra Uppsala påstått att civilflyg på Uppsala Flygplats får som resultat att de för dem som bor där lika gärna kunde sova med en diskmaskin i sovrummet med den förutsättningen att man hade vädringsfönstret öppet! Nu råkade det sig så att jag inte endast hade vädringsfönstret öppet, jag låg dessutom så pass nära en av Europas mest trafikerade flygplatser att jag kunde höra när bussarna och taxibilarna anlände terminalen. Det var då det slog mig, att oavsett vad jag denna natt får uppleva av ljud, buller och oväsen så kan det på intet sätt jämföras med att ha sin säng placerad i Tunabackar eller Gamla Uppsala med en civil terminal flera kilometer bort och minst 1 kilometer till närmsta landningsbana. Hur gick det då med min nattsömn? Jag sov som en vaggad baby i nio timmar!

2 kommentarer:

hasse sa...

Helt sant, lite flygbuller ska väl en riktig karl tåla! Alla de vetenskapliga studier som Eva-Lena och andra bygger sin uppfattning på är bara kvalificerat trams...

Mattias Sjölund sa...

Aha, ja lite sarkasm skadar ju inte! Jag skrev givetvis detta inlägg av just den anledningen att civila flygplan är påtagligt tysta och att de under inga omständigheter från Eva-Lena framställts några vetenskapliga studier, mest påståenden om liknelser där diskmaskiner i sovrummet varit vanligt förekommande på sistone. Den ansökan som inlämnats till Länsstyrelsen och som nu ytterligare komplettares har dock givetvis både bullerberäkningar och bullerkartor inkluderade, detta trotts att Eva-Lena vill göra motsatsen gällande. Dessa bygger självfallet på vetenskapliga beräkningar och baserar sig på en världsomspännande vedertagen beräkningsmodell vad det gäller ljudets utbredning, exakt samma beräkningsprinciper används vid anläggning av exempelvis nya järnvägar såväl som anläggning av vägar för vanliga fordon, varför skulle dessa inte vara relevanta eller gällande just i Uppsala och just vid Ärna? Fakta kvarstår att det vart inte bara en utan två nätter av god nattsömn, flygplatsens närhet till trotts. Misstänker att detta inte är en könsfråga, jag menar då du antyder att det på något vis har med manlighet att göra : )