Uppsala Flygplats, Snart Bas För Akademiska Sjukhusets Jet
En ytterligare högre samhällsnytta kommer Uppsala Flygplats snart att fylla när Akademiska Sjukhusets nya Jetflygplan baseras där tillsammans med den redan baserade Intensivvårdshelikoptern. Se artikel i UNT. Fantastiskt!
Som du säkert känner till så kommer Försvarsmakten inte att lämna Ärna, så flygplatsen kommer att finnas kvar åtminstone så länge vi lever. Att säga att stationeringen av ett ambulansflygplan på Ärna skulle innebära att "Flygplatsens långsiktiga civila utveckling tryggas" verkar vara att göra en hel hönsfarm av en fjäder...
Det var i och för sig inte ambulansflyget jag syftade på, men nog av detta. Vart vill du komma med ditt resonemang? Du tycks sitta mellan två stolar. Å ena sidan dom som anser att flygplatsen behövs, redan uppfyller en samhällsnytta och skall vidareutvecklas. Å andra sidan dom som inte vill ha den kvar.
Jag ska försöka uttrycka mig tydligt. Den militära verksamheten är av samhällsintresse. Likaså ambulansflyget. Båda dessa verksamheter tycker jag ska få fortsätta på Ärna, och de kommer att fortsätta oavsett hur det går för Uppsala Air. Du vill förstås gärna påskina att lågprisflyget skulle vara en förutsättning för ambulansflygets fortsatta existens, men det är ju som du säkert vet helt enkelt inte sant.
Kul att höra att du i vart fall inte tillhör gänget som vill riva flygplatsen bums! Det där med lågprisflyget har du om möjligt rätt i, vad avser du föresten med det? Att dock påstå att uppbackningen av en civil operatör, som erlägger stora delar av de sammanlagda driftskostnaderna och finansierar/delfinasierar uppdateringar av bansystem och exempelvis nya inflygningshjälpmedel, inte har betydelse för flygplatsens fortsatta utveckling och drift är att gå för långt. Tror du att inrättningar likt flygplatser är självgående?
1. Om Försvarsmakten en dag i framtiden inte längre klarar av att finansiera driften av flygplatsen så beror det i så fall på att riksdag och regering inte anser att Uppsala flygplats (och dess underjordiska anläggningar) behövs för att Försvarsmakten ska lösa sina uppgifter, och att man därför inte anslår de pengar som behövs för fortsatt drift. 2. Om den felplacerade flygplatsen en dag i framtiden inte längre behövs för Försvarsmaktens behov (se pkt 1) så tycker jag att den ska bort för att ge plats åt bostäder, rekreationsområden, kontor, jordbruk etc.
Född 1970 Gift med Anna och sambo med Labradoren Ozzy. Sedan 2003 arbetar jag inom den internationella flygplatsindustrin som VD å ena sidan för Uppsala Airport AB samt som konsult i brittiska RDG Solutions Ltd. e-post: msjolund@me.com
Uppsala Airport Hemsida: www.uppsalaair.se
Privat Hemsida: http://web.me.com/msjolund/Mattias_Home/Welcome.html
11 kommentarer:
Helt rätt - det är fantastiskt att allvarligt sjuka människor får hjälp! Men... vad har detta med Uppsala Air att göra..??
Flygplatsens långsiktiga civila utveckling tryggas och därmed kan flygplatsen även i ett längre perspektiv fylla en samhällsviktig funktion.
Som du säkert känner till så kommer Försvarsmakten inte att lämna Ärna, så flygplatsen kommer att finnas kvar åtminstone så länge vi lever.
Att säga att stationeringen av ett ambulansflygplan på Ärna skulle innebära att "Flygplatsens långsiktiga civila utveckling tryggas" verkar vara att göra en hel hönsfarm av en fjäder...
Det var i och för sig inte ambulansflyget jag syftade på, men nog av detta. Vart vill du komma med ditt resonemang? Du tycks sitta mellan två stolar. Å ena sidan dom som anser att flygplatsen behövs, redan uppfyller en samhällsnytta och skall vidareutvecklas. Å andra sidan dom som inte vill ha den kvar.
Jag ska försöka uttrycka mig tydligt.
Den militära verksamheten är av samhällsintresse. Likaså ambulansflyget. Båda dessa verksamheter tycker jag ska få fortsätta på Ärna, och de kommer att fortsätta oavsett hur det går för Uppsala Air.
Du vill förstås gärna påskina att lågprisflyget skulle vara en förutsättning för ambulansflygets fortsatta existens, men det är ju som du säkert vet helt enkelt inte sant.
Kul att höra att du i vart fall inte tillhör gänget som vill riva flygplatsen bums! Det där med lågprisflyget har du om möjligt rätt i, vad avser du föresten med det? Att dock påstå att uppbackningen av en civil operatör, som erlägger stora delar av de sammanlagda driftskostnaderna och finansierar/delfinasierar uppdateringar av bansystem och exempelvis nya inflygningshjälpmedel, inte har betydelse för flygplatsens fortsatta utveckling och drift är att gå för långt. Tror du att inrättningar likt flygplatser är självgående?
1. Om Försvarsmakten en dag i framtiden inte längre klarar av att finansiera driften av flygplatsen så beror det i så fall på att riksdag och regering inte anser att Uppsala flygplats (och dess underjordiska anläggningar) behövs för att Försvarsmakten ska lösa sina uppgifter, och att man därför inte anslår de pengar som behövs för fortsatt drift.
2. Om den felplacerade flygplatsen en dag i framtiden inte längre behövs för Försvarsmaktens behov (se pkt 1) så tycker jag att den ska bort för att ge plats åt bostäder, rekreationsområden, kontor, jordbruk etc.
Bra, då förstår jag...
Skicka en kommentar