tisdag 11 mars 2008

Förtydligande

Såg på Flyglarm.se att dom har gjort ett nummer av att Försvarsmakten deklarerat att dom är kvar oavsett om Uppsala Air drar igång sin verksamhet eller inte. Självklart är det så! Försvarsmakten har inte några uttalade planer att lämna flygplatsen.

Det bör dock understrykas att uppbackningen av en civil operatör, som erlägger stora delar av de sammanlagda driftskostnaderna och finansierar/delfinasierar uppdateringar av bansystem och exempelvis nya inflygningshjälpmedel har en stor betydelse för flygplatsens fortsatta utveckling och drift, indirekt således dess framtid. Viktiga samhällsfunktioner som intensivvårdshelikoptern tryggas därmed ytterligare. Försvarsmakten har tecknat ett Flygplatsavtal med Uppsala Air AB för gemensam drift av flygplatsen!

5 kommentarer:

hasse sa...

Som jag tolkar det så är anledningen till att flyglarm.se gör "ett nummer" av detta att Uppsala Air upprepade gånger försökt påskina att civilflyget skulle vara en förutsättning för bl.a. ambulansflyget, men Försvarsmakten säger ju tydligt att nuvarande verksamhet fortsätter oavsett hur det går i tillståndsprövningen.
Om någon vill hyra in sig på en flygplats som har en överkapacitet, så säger naturligtvis ägaren till flygplatsen inte nej till pengarna.
Men att utifrån detta dra slutsatsen att civilflyget skulle vara en förutsättning för att "trygga" viktiga samhällsfunktioner är nog att tillmäta sig själv lite för stor betydelse. (Men det låter ju ädelt och bra!)

Mattias Sjölund sa...

Uppsala Air har aldrig givit uttryck för att den civila verksamheten skulle vara en förutsättning för Akademiska Sjukhusets verksamhet. Bolaget hävdar dock bestämt att en civil flygplatsoperatör säkerställer långsiktig drift samt utveckling, något som är nödvändigt för att bl.a. bevara viktig bankapacitet.

hasse sa...

Följande citat från www.uadf.se påstår ganska tydligt att endast civilflyget kan garantera fortsatt ambulansflyg (eller vad tycker du?):
"Den (=flygplatsen) är ur ett samhällsekonomiskt perspektiv i behov av långsiktighet, bl.a. för att säkra och förbättra ban bankapaciteten i regionen men framförallt för att ambulans och annat civilt/militärt transportflyg även fortsättningsvis skall kunna verka där. Denna långsiktighet kan i dagsläget i princip endast garanteras genom privata intressenter och privat kapital."

hasse sa...

Att du inte godkänt min senaste kommentar på detta inlägg tolkar jag som att du inte har något bra svar att komma med - det är väl lite svagt...?

Mattias Sjölund sa...

Jag kvarstår vid att en civil utveckling är av yttersta vikt för att bl.a. skydda viktiga samhällsintressen och säkerställa bankapacitet.