onsdag 12 mars 2008

Brett och Slätt När Möte Hölls i Gamla Uppsala

Har precis kommit hem från det möte i Gamla Uppsala jag tidigare skrivit om. Det var inte fullt så tokigt som man kunnat befarat, men visst var mötet för de redan frälsta. Deltagarna, som till antalet var c:a 120, applåderade till glada förslag som samtliga gick ut på att stoppa Ärna, helst helt och hållet tyckte en åhörare som på stående fot utlovade 4000 jobb på området! Störst applåder fick förslag om civil olydnad. Att parkera traktorer till infarterna verkade vara en god idé enligt många. Olydnad i flygsammanhang, även sådan som varit grund för arrestering och eventuellt åtal, har personer i nätverken bakom detta gäng som kallar sig “Bred Aktion Mot Ärna” sysslat med tidigare. Senast på Sturup och Bromma, där de helt sonika sprang ut på säkerhetsklassat område. Olagligt och mycket farligt!

Lars Hyllander tog upp Kadmium (Cd) som en av de stora riskerna, då flyget använder Kadmium för ytbehandling. Givetvis talade Lars inte om att detta giftiga ämne även finns i exempelvis bildäck. Vad Kadmium och flyg beträffar så uppstår problemet i sak vid skrotning, då detta genomförs inom speciella skyddsområden, ofta i öknen, lär detta heller inte påverka vattnet i Uppsala... Även detta valde Lars att inte tala om. Lars sade även att den civila flygverksamheten skall generera flygrörelser 4 ggr/timme (1,7 i snitt är korrekt siffra).

Bred Aktion Mot Ärna har bildats, enligt uppgift från Eva-Lena Volk, då ett stort missnöje uppstod i samband med Försvarsmaktens samråd i november. Nätverket består av organisationer och privatpersoner och utbyter erfarenheter och åsikter genom bl.a. e-post.

I avsaknad av exempelvis Luftfartsstyrelsen som enligt mig borde ha inbjudits för att skänka en del kunnande och konkreta fakta samt svar, satte jag mitt största hopp till Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen. Men här vart det nitlott. Vad som inte framkom är följande: Internationella klimatpanelen (IPCC) anger att flygtrafiken idag svarar för omkring 2 procent av de globala utsläppen av koldioxid. Tillsammans med utsläppen av kväveoxider, vattenånga och effekter från kondensstrimmor,beräknas flyget svara för 3,5 procent av människans totala påverkan på klimatet. Fram till 2050 kan flygets andel av koldioxidutsläppen stiga till 3 procent och den samlade påverkan sannolikt till 5–6 procent (Källa LFV).

Se även UNT

Inga kommentarer: