lördag 9 februari 2008

Lars Hylanders Teori Unik?

I dagens UNT kan vi läsa att Lars Hylander, docent i miljöanalys, än en gång kritiserar Uppsala Air och indirekt världens samtliga flygplatser för att flygplatser enbart redovisar utsläpp inom LTO-området (Höjd upp till 900 meter) och inte utsläpp från flygets sammanfattande verksamhet. Innebär det att Lars Hylander avser att världens flygbolag skall undkomma sitt miljöansvar, eller är han ute efter att dessa utsläpp skall redovisas dubbelt? Oavsett hur det förhåller sig så har Lars Hylander en näst intill unik inställning till hur dessa utsläpp bör redovisas. Flyget skall som bekant införlivas i handeln med utsläppsrätter från 2012. Uppsala Air kommer givetvis, till annat föreskrivs och precis som världens samtliga flygplatser, även fortsättningsvis redovisa utsläpp inom LTO-området, och därmed följa Luftfartsstyrelsens och de europeiska luftfartsmyndigheternas rekommendationer.

Den rapport från NTNU som Hylander lyfter fram i artikeln är ytterst spekulativ, en delförklaring till det resultat som studenterna kommit fram till kan vara att norskt innrikesflyg faktiskt ökar till skillnad från exempelvis inrikesflyget i Sverige. Detta har sin främsta grund i den dåliga infrastruktur Norge har och att beroendet till flyget i Norge är markant högre än i andra länder. I övrigt gör dessa studenter samma misstag som Naturskyddsföreningen i Uppsala i sina slutsatser. Dom inser inte, eller vill inte inse, att varje luftfartsmyndighet runt om i världen faktiskt redovisar flygets utsläpp för respektive land, därmed kan flygets samlade miljöpåverkan fastställas till 3.5% av världens totala utsläpp. Det är således inte sant att hittills redovisade norska utsläpp bara tagit hänsyn till inrikesflyget i Norge utan även utrikesflyget från Norge.

Inga kommentarer: