måndag 4 februari 2008

Flyget ökar, kapaciteten saknas...

Flyget ökar med 4,74% per år i världen till och med 2025, det fastställer en rad branschföretag däribland Boeing och Airbus i en analys Luftfartsstyrelsen har gjort.

För marknaden i Mälardalen innebär det att 40,8 miljoner passagerare år 2025 skall ta sig till från regionens flygplatser. Merparten av dagens passagerare åker via Arlanda, motsvarande drygt 80%.

Arlandas kapacitet idag klarar inte av de volymer av passagerare vi om bara några år kommer att se i Mälardalen och även med ett höjt så kallat avgastak kommer Arlanda svårligen kunna bemöta 32 miljoner passagerare per år om 15 år. För detta ändamål kommer det att krävas miljardinvesteringar och en struktur som idag i bästa fall finns på skrivbordet. Det är således av största vikt att regionens sammanlagda flygplatskapacitet inte bara bevaras i så stor utsträckning som möjligt utan även utvecklas. Det privata kapitalet kommer i allt större utsträckning spela en avgörande roll i denna utveckling där mindre och för olika ändamål utvecklade flygplatser kommer att fylla en signifikant roll.

Detta ger även en annan insikt, den om trängseln. Med så en sådan ökning av passagerarvolymerna så kommer det att bli än trängre både i luften och på marken kring Arlanda, något som knappast kommer att gynna miljön.

3 kommentarer:

Mikael sa...

I klartext: Om Arlanda slår i utsläppstaket så öppnar vi en flygplats till så att utsläppen ökar utan att slå i taket. Utsläppen ökar, utsläppen ökar, utsläppen ökar, utsläppen ökar, utsläppen ökar....

Mattias Sjölund sa...

Vilken slutledning... : )

Anders Grusell sa...

Så här går mitt resonemang:

Premiss1: Flygresandet kan inte öka om inte kapaciteten finns
Premiss2: Flygresandet ökar om kapaciteten finns
Premiss3: Flygresandet bör inte öka av miljöskäl
Premiss4: Fler flygplatser ökar kapaciteten
-----------------------------
Slutsats: Vi får se till att flygplatserna inte blir fler

Frågor på det?