torsdag 9 oktober 2008

Ett Politiskt Nej, Inget Hinder

Niklas Malmberg har tidigare (UNT 30 sept. 2008) givit uttryck för att majoriteten i fullmäktige nödvändigtvis inte tycker som majoriteten i Kommunstyrelsen. Han bottnar denna relativt enkla kalkyl på att det finns ett antal ordinarie fullmäktigeledamöter av totalt 47 i Alliansen samt ett antal ersättare som vid olika tillfällen uttryckt tveksamhet inför flygplatsfrågan. Detta innebär att om ett antal ordinarie ledamöter råkar ut för plötslig politisk snuva och stannar hemma när exempelvis Malmbergs anti Ärna motion behandlas i fullmäktige så kan vi för första gången få se ett politiskt nej till utvecklingen av Uppsala Flygplats, i synnerhet så länge oppositionen lyckas hålla ihop i frågan.

I det fall kommunfullmäktiges presidium beslutar att även fullmäktige skall få ta ställning till de slutsatser Kommunstyrelsen enats kring inför deras svar till Länsstyrelsen i miljöprövningen kommer saken dock i ett annat ljus. Kommunstyrelsen skall ta ställning till i synnerhet näringslivspolitiska aspekter och långsiktiga kommunala mål i sitt övervägande, där bl.a. stadens expansion kommer att vara en huvudfråga. Riksintresseutpekandet kvarstår och kommer givetvis fortsättningsvis att påverka den övergripande statsplaneringen för de norra stadsdelarna, men då detta redan är ett militärt riksintresse så saknas redan förutsättningar för att bebygga denna sektion av staden med exempelvis bostäder och förändrar därmed inte de förutsättningar som redan råder och i det läget faller även en stor del av miljöpartiets argumentation.

Sammanfattningsvis innebär det att även om oppositionen och en handfull alliansledamöter väljer att bestrida Kommunstyrelsens sammanfattade slutsatser till Länsstyrelsen så kommer inte ett rungande nej vara nog. Få fullmäktigepolitiker kommer dessutom med heder i behåll kunna påvisa att Uppsala Flygplats skulle försämra tillväxtmöjligheterna för Uppsala och regionen kring Uppsala eller att den skulle ha negativ inverkan på exempelvis turism och näringslivsetableringar eller vara negativ ur ett arbetslivspolitiskt perspektiv.

Då MHN som myndighet kommer att svara för kommunen vad det gäller frågor relaterade till miljöbalken så kvarstår således endast en fråga att strida om i fullmäktige gällande KS remissvar, frågan gällande kommunens samlade utsläpp av växthusgaser och med vilken grad flygplatsen faktiskt påverkar dessa. Det bör i detta läge rimligtvis stå klart att efter Kommunens klimatmål 2020 nåtts så står den civila sökta verksamheten på flygplatsen, med biltrafiken inkluderat, för c:a 5% av kommunens samlade utsläpp, omsatt i praktiken så motsvarar det 1/10 del av energiförbrukningen i Uppsala Kommun eller en sjundedel av vad transporterna inom Kommunens gränser står för. Gardfjell påstod i fullmäktige under november 2007 att flygplatsen skulle fördubbla Kommunens utsläpp, var fick hon det ifrån?

PS. Malmberg ljuger medvetet sina kollegor i fullmäktige fulla när han i sin motion och på senaste fullmäktige och vid ett antal andra tillfällen påstår att Kommunen måste ta ställning om civilflyg på Ärna är av samhällsintresse för att markköpet skall bli av. Något sådant krav existerar inte. Till nästa fullmäktige bör även Ilona komma ihåg att det är IPCC och inte LFV som säger att flyget står för 2% av mänsklighetens totala utsläpp av koldioxid, således hadde Leif Sanner rätt under föregående fullmaktdebatt då IPCC får anses vara god standard.

Inga kommentarer: