onsdag 23 april 2008

Spårtrafik Genom Stan, Fördel Uppsala!

Vi växer, och i takt med expansionen ställs högre krav på flera effektiva transportlösningar. Initiativet till att lägga fram en PPP lösning till Kommunen har tagits av flera anledningar, bl.a. med avsikt att få upp debatten på den publika agendan men även för att eventuellt kunna bistå kommunen i sin strävan att etablera ett sådant system. I slutänden är det huvudsaken att vi får ett spårbundet transportsystem, oavsett finansiell lösning. En Norr-Södergående linje som kan avlasta och kompletera busstrafiken är en utmärkt början att sedemera anknyta den till flygplatsen blir en självklarhet.

Se även UNT här och här.

3 kommentarer:

hasse sa...

Spårväg i Uppsala låter jättebra (även om väldigt få på kommunen hört talas om just dessa planer) men enligt kartan i UNT skulle den högst eventuella spårvägens Ärna-hållplats ligga vid nuvarande huvudinfarten till flottiljen, 2-3 km från de civila terminalerna på andra sidan av området. Hur många ankommande resenärer, släpande på resväskor, tror du kommer att välja att först åka buss(?) från terminalen till spårvägshållplatsen och sedan åka spårväg via Gamla Uppsala till Resecentrum för att därefter fortsätta med tåg? Väldigt få tror jag...

Mattias Sjölund sa...

Kartan är som du säkert förstår en skiss, som jag själv var med och överlämnade. Självklart ligger det intressen i att ha slutstationen vid en framtida civil terminal, såväl från utvecklaren som operatören

Mattias Sjölund sa...

Ärendet inlämnades till Kommunen 18 mars.