tisdag 29 april 2008

En Tyst Minut För Tempelhof


För den uppmärksamme så har det knappast undgått att BBI (Brandenburg International), en jätteflygplats på öst Berlins gamla flygfält Schönenfeld, är under konstruktion. Som ett resultat har förslag funnits att stänga bl.a. Tempelhof, en av Europas vackraste och äldsta flygplatser. Trotts att en majoritet röstade för att behålla den var valdeltagandet så pass lågt att myndigheterna nu gör som dom finner bäst. En bit Europeisk historia, om än i delar mörk, går därmed i graven.

3 kommentarer:

Unknown sa...

En sakupplysning. En överväldigande majoritet sa faktiskt nej till fortsatt flyg på Tempelhof. Endast 21,7 procent röstade för att bevara trafiken till flygplatsen. Uppenbarligen var det inte särskilt populärt med en bullrande flygplats mitt i stan. Vi har samma problem med Bromma och lär få det med lågprisflyg på Ärna...

Mattias Sjölund sa...

Pelling, som andra exempelvis Malmberg har ett stort behov just nu att skriva klämmiga inlägg om Ärna. Som ovan framkommer... Pelling väljer dock att snyggt blanda ihop siffrorna.

Nedan följer den officiella pressreleasen från TT

För få röstade om Tempelhof

Redaktionen, den 29 april 2008
BRANSCHNYTT: Folkomröstningen om Berlin-flygplatsen Tempelhofs vara eller inte vara på söndagen blev en besvikelse - åtminstone för dem som vill ha flygplatsen kvar.
Enligt det preliminära resultatet av folkomröstningen var visserligen en majoritet av de 530.231 som begav sig till valurnorna positiva till att Tempelhof skulle vara kvar.

Men det var bara 21,7 procent av de 2.4 miljonerna röstberättigade. 25 procent hade krävts för att omröstningen skulle räknas.

Men del spelar nu ingen roll. Berlins borgmästare Klaus Wowereit har sagt att han inte tänker bry sig om folkomröstningen hur som helst. Den var bara rådgivande. Myndigheterna planerar att stänga Tempelhof i oktober.

Tempelhof byggdes 1923 och har möjlighet att ta emot 1,5 miljoner passagerare årligen. Men ifjol reste bara 350.000 personer till och från den centralt belägna flygplatsen, som försörjde berlinarna med mat och andra förnödenheter under luftbron mellan juni 1948 och maj 1949 i samband med den sovjetiska blockaden.

Mattias Sjölund sa...

För Eriks räkning vill jag framföra att han lite senare efter första inlägget återkom med att uppgifterna han fått i SvD var felaktiga men att han alltjämt är en motståndare till en civil flygplats på Ärna.