tisdag 29 april 2008

Då var första hörnstenen lagd...

Det tog en stund, en hel del huvudvärk och en skara fantastiska medarbetare och ägare, men nu är det gjort. Miljöansökan är inlämnad. Nu tar Länsstyrelsens arbete vid. En period på c:a 7 månader är inringad för detta arbete, parallellt under sommaren avser bolaget att inlämna de sista och därmed samtliga handlingar för att Kommunen skall kunna initiera planärende.

Mörka moln har de varit få av idag men under eftermiddagen satt jag på Radio Uppland under direktsändning och såg med mina egna ögon hur en folkvald politiker, den konstant aktuelle Niclas Malmberg, satt och ljög lyssnarna rakt upp i ansiktet.

Fel 1:

Uppsala Kommun har beslutat att inte initiera planärende innan beslut är fattat i miljöfrågan (Beslut vunnit laga kraft)

-Ja du Niclas, om du kan vara snäll och skicka mig en kopia på det beslutet så skall jag omedelbart lägga upp det här på bloggen. Ingen annan tycks minnas att något sådant bestämts.

Fel 2:

Uppsala Air kommer att få problem att få godkännande från Luftfartsstyrelsen på grund av att Uppsala Flygplats konkurrerar med andra flygplatser.

-Hmmm... Flygmarknaden med undantag av drift av flygledaretjänster är helt avreglerad i Sverige, det vill säga full konkurrensfrihet råder. Luftfartsstyrelsen som såväl Kommun och bolag hade ett möte idag. LFS hade få om några invändningar än så länge, däremot har de utpekat Uppsala Flygplats som nationellt civilt Riksintresse.

Fel 3:

Försvarsmakten/Uppsala Air AB redovisar utsläpp inom LTO området, men borde även redovisa utsläppen för hela flygresan

- Niclas fick även detta om bakfoten. Flygbolag redovisar sina utsläpp utanför LTO området och under flygresan, flygplatser redovisar sina inom LTO området.

Synd att ett Kommunalråd i Uppsala inte har mer pondus, en folkvald politiker borde veta bättre och inte bara skjuta från höften!

2 kommentarer:

Niclas Malmberg sa...

Fel 1:

Att inte initiera ett planärende är ett icke-beslut och alltså inte protokollfört. Frågan har emellertid varit uppe i KSAU med inriktning att någon detaljplaneprocess inte ska påbörjas innan miljöprövningen är gjord. Faktum är att tills den dag beslut om att påbörja planärende har tagits så har Uppsala Air inget påbörjat planärende. Hur du kan ha en motsatt uppfattning är märkligt.

Fel 2:

Lagen slår tydligt fast att Luftfatsstyrelsen ska väga in samhällsekonomiska konsekvenser vid etablering av ny flygplats. Att Uppsala Air missat detta faktum är måhända en förklaring till att man viftar bort invändningar från andra flygplatsoperatörer så lätt.


Fel 3:

Jag har inte fått något om bakfoten, vad jag säger är att det är otillräckligt att Uppsala Air enbart redovisar en ytterst begränsad del av utsläppen. Uppenbarligen är vi av olika uppfattning i frågan, och den enda slutsats jag kan dra av det är att Uppsala Air inte inser att det inte spelar någon roll var klimatpåverkande gaser som koldioxid släpps ut - utöver det faktum att växthuseffekten ökar om utsläppen sker på hög höjd, dvs där Uppsala Air valt att inte redovisa utsläppen!

Mattias Sjölund sa...

1. Det var ju skönt att även du kommit fram till att något sådant beslut inte existerar. Vi påstår endast att vi nu skickat handlingarna till Byggnadsnämnden, inte att vi har ett påbörjat ärende. I övrigt är jag säker på att det är vår demokratiska rätt att få ärendet prövat och att frågan definitivt inte vilar i händerna hos KSAU.

2. Ja... Men som du säkert minns så har jag redan påtalat för dig att det efter 1 januari 2009 kommer en lagändring på det. Vi kommer ej heller söka inrättande hos LFS för ens efter dess då vi anser att vi vill ha ett klart beslut från Länsstyrelsen. Saken således utredd.

3. För det första: Skriv Försvarsmakten istället. Det är mer korrekt. För det andra: Vilken del av att Flygbolagen redovisar utsläpp utanför LTO området och flygplatser innanför är det du inte förstår? Som flygplats redovisar vi således fortfarande CO 2 utsläpp m.m. endast innanför LTO området och därmed är det de enda som anges i ansökan inkluderat trafik till och från flygplatsen.

Om vi forsatt skall vara nedlåtande så kan det vara betryggande för kloka dig att veta att även lilla jag förstår att utsläpp av CO 2 slår lika överallt i världen oavsett var utsläppskällan finns. Det talar förövrigt emot hela ditt argument då resenärerna annars flyger från Arlanda eller Skavsta. Status Quo således.