lördag 26 april 2008

Dags att finslipa agendan

Genom onsdagens nyheter ställdes en del frågor onekligen på sin spets och givetvis skall vi i Uppsala gemensamt verka för att Försvarsmakten även fortsättningsvis driver verksamhet ute vid flygplatsen. Arbetstillfällena är en av flera viktiga orsaker. Den flyganknutna försvarsverksamheten kan eventuellt komma att minska som ett led i besparingarna, samtidigt behöver försvaret åtminstone en bas för sina transporter till exempelvis Afghanistan. Vad det blir kommer att utkristalliseras under våren och sommaren, med säkerhet kan sägas att kartbilden kommer att förändras ett antal gånger innan något beslut tas.

Samtidigt som denna process pågår har Akademiska Sjukhusets flygande intensivvårdsenhet tydligt deklarerat vikten av Uppsala Flygplats fortlevnad och att Ärna fungerar som en trygg hamn för deras verksamhet. Deras verksamhet expanderar, för närvarande bestående av en Helikopter och en Lear Jet. Hur ser deras behov ut om 5 eller 10 år? Förmodligen, och med tanke på Akademiska Sjukhusets fortsatta expansion och särställning i landet och i regionen, så kommer även deras flygande enhet kunna växa, för att säkerställa säkra samt snabba transporter för sjuka och skadade.

Luftfartsstyrelsens utpekande (22 april 2008) av Uppsala Flygplats som nytt civilt Riksintresse ställer även det saker på sin spets. Det är en tydlig signal från tillsynsmyndigheten att flygplatsen har stor betydelse för regionen och det framtida flygplatssystemet i Mälardalen. (Läs mer på UNT debatt).

Tillväxten som Luftfartsstyrelsen spår på flygmarknaden allena medger att bankapaciteten på Uppsala Flygplats bör utvecklas och driftsättas. I kombination med övriga fakta, som exempelvis Arlandas utsläppstak och de mångmiljardinvesteringar som krävs i annan ny infrastruktur för att bemöta de krav en ökande mängd passagerare ställer är andra skäl.

Från och med på tisdag (29 april 2008) kan var och en utav er gå igenom den ansökan som Försvarsmakten då lämnar till Länsstyrelsen i Uppsala Län gällande utökad flygverksamhet (främst civil) på Uppsala Flygplats. Där kommer alla de frågor ni har om miljö och flyg på Uppsala Flygplats att besvaras. Det kommer bl.a. tydligt påvisas hur bullerzonen kommer att förändras och exempelvis när under dygnet flygningar kommer att kunna ske.

Under föregående vecka tecknades intentionsavtal med en av de absolut största flygbolagen i Europa, vilket på sikt borgar för en stadig passagerarebas och därmed många nya arbetstillfällen samt intäkter till staden och kommunen. Industriella ägare kommer att garantera kompetens och långsiktighet. Vi kan skönja konturerna av framtidens Uppsala Flygplats där flera samhällsnyttiga verksamheter använder redan befintliga resurser och befintlig infrastruktur till förmån för väldigt många.

Inga kommentarer: