tisdag 8 april 2008

Nya Regler Förhindrar Lågprisexpanssion På Arlanda

De nya reglerna innebär i sak ingen förändring i Sverige, Arlanda och i sinom tid Landvetter kommer dock att beröras. Avgifterna skall vara öppna för insyn vilket alltjämt får effekten att Arlanda får svårt att locka lågprisoperatörer som kräver lägere avgifter än exempelvis SAS. Genom att EU höjde ribban från 1 miljon passagerare till 5 miljoner så påverkas vare sig Skavsta eller ett framtida Uppsala Flygplats utsikter att kunna erbjuda i förhållande fortsatt billiga priser för operatörer som är mindre service intensiva.

Nyheten kring att Arlanda nu gått över den tillåtna gränsen för utsläpp av framförallt koldioxid gör frågan gällande ett komplement i Uppsala än mer aktuell. Arlanda behöver fasa ut de operatörer som genererar mindre intäkter till fördel förmån för de lönsamma interkontinentaloperatörerna och nätverksoperatörerna. Det i kombination med att handeln med utsläppsrätter inrättas från 2012 är ett stort steg på vägen mot lägre utsläpp på Arlanda. Även i ljuset av den förväntade tillväxt branschen av bland annat Luftfartsstyrelsen förväntas ha är dessa åtgärder nödvändiga.

(Se även artikel i Flygtorget)

Inga kommentarer: