tisdag 19 maj 2009

Hur man lurar sina väljare!

S, V & Mp skriver i sitt svar till Länsstyrelsen....

Riskerna för negativa samhällsekonomiska effekter och riskerna för framtida krav på direkta ekonomiska subventioner från Uppsala kommun till Uppsala Airport är så påtagliga att Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ur strikt ekonomiska aspekter säger nej till en etablering av lågprisflyg på Ärna.

Varför? De påstår att:

-Årskostnaden beräknas till cirka 90 miljoner kronor, varav driftskostnad står för ca 40 miljoner kronor och avskrivningar och räntekostnader för ca 50 miljoner kronor. Utifrån branschgenomsnittsintäkten/passagerare i Europa, enligt Aeropol AB, ger det ett negativt resultat på ca -20 miljoner kronor tredje året. Ackumulerat resultat de tre första åren ligger då på över - 60 miljoner kronor.

Nja... Tredje verksamhetsåret gör bolaget enligt samma prognos en vinst efter räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar på 14 milj kronor. Varför väljer författarna att hänvisa till Aeropol AB? En knappast trovärdig, dessutom starkt partisk, källa som de senaste åren arbetat för Västerås Flygplats. Vilket branschgenomsnitt refererar man till? Ackumulerat resultat enligt densamma prognos genererar ett plusresultat efter 5 år på 11 miljoner kronor.

-Det tredje verksamhetsåret räknar Uppsala Airport med ca 740 000 passagerare; om Ärna i huvudsak ska vara en lokal flygplats betyder det att varje uppsalabo, ung som gammal, ska göra mer än tre resor från och till Ärna!

Vem har talat om lokal flygplats? Jag känner överhuvudtaget inte till begreppet. Det handlar så klart om en flygplats på huvudstadsmarknaden som till större del är en regional samt en internationell flygplats, där upp till 25% är inresande och större delen ej bor i Uppsala. Tror S, V och Mp att boende i Sigtuna kommun var och en flyger ett antal hundra tusen ggr per år från Arlanda?

-Det faktum att det samtidigt är vanligt med kommunala subventioner till lågprisflygplatser gör att risken för att krav ställs på kommunala subventioner även i Uppsala – motiverat med att det behövs för att likställa konkurrensen med exempelvis Västerås och Skavsta – måste bedömas som oerhört stor.

Vilka flygplatser i Sverige som ej är kommunalt ägda erhåller kommunala medel för drift?

-De samhällsekonomiska kostnaderna är i sammanhanget inte bara investeringar inom själva flygplatsområdet, utan även den kommunala infrastruktur som måste fram för att möjliggöra etableringen; vägar, kollektivtrafik, VA etc.

Så länge Upplands Lokaltrafik är ett kommunalt besläktat bolag och så länge kommunen önskar att vi reser kollektivt så kan det vara en bra idé att serva platser där beläggningen från och till kan anses vara rimligt hög! Ansvar att tillhandahålla service, inte sällan mot kostnadsersättning, faller även på den eller de organisationer/företag/enheter inom kommunen som gör anspråk på att vara ansvariga för:

-Vägar
-Vatten & Avfall
-Planärenden
-Bygglov
-...

Detta var en kortfattad summering av svaret, som sida upp och sida ner fortsätter med samma oriktiga påståenden

Inga kommentarer: