torsdag 7 maj 2009

God Natt Nyköping

Nyköping måste utveckla sin destination för att få bättre utdelning på insatt kapital. Det är befängt att som Näringslivschef sitta i radio och vifta bort sanningar. Ryanair, tillsammans med andra, levererar varje år miljoner passagerare. Samtliga värda sin vikt i guld. Att en absolut majoritet har sitt mål i Stockholm och norra Mälardalen är sedan tidigare bekant. Med en större mängd turister kommer även jobben och turist relaterade företagsetableringar. Regeln 1000 jobb per 1 miljon passagerare stämmer rätt väl, men det förutsätter att destinationen och det naturliga upptagningsområdet är det rätta.

En roande tanke är att näringslivschefen i Nyköping, medvetet eller omedvetet, ger strategiska råd till privata företag, i andra kommuner. Att hon så klart inte vill se en flygplats i Uppsala kan väl knappast förvåna någon. Skavstas VD har redan prövat den linjen på debattplats i UNT utan nämnvärt genomslag.

Inga kommentarer: