torsdag 28 augusti 2008

Nu kommer offren falla på rad...

Zoom, ett brittiskt/kanadensiskt flygbolag, gick idag under. Till vintern kommer ett antal fler bolag, såväl lågkostnadsbolag som nationella flygbolag ha en än mörkare framtid framför sig som de utan pardon måste gå till mötes. Med ett spot pris som till allas glädje har gått tillbaka 331.8 us cent/gallon eller 16% de senaste kvartalet så har de historiskt höga priserna grävt ur kassorna samtidigt som flygbolagen vägrat höja biljettpriserna då kabinfaktorn är av betydelse. Dessa stålbad slår mot flygbranschen var 6:e eller vart 8:e år, ofta med en rad offer. Flygbranschen har dock historiskt, även efter den stora oljekrisen under slutet av 70-talet, haft återhämtning som likt nergången och ansträngningarna saknar motstycke till andra branscher.

Relaterad artikel från februari

Idag annonserade även Skayways att man upphör med all trafik på Arlanda, även om detta beslut inte står i direkt relation till bränslepriser, utan att bolaget nyligen blivit av med stora uppdragsflygningar så annonserar det givetvis om sämre tider. Nu kvarstår bara 6 linjer i bolagets nätverk.

Att stora aktörer som Ryan och andra bolag som Easy Jet även lägger ner linjer och ställer en del plan på marken kommande vinter är andra tecken och kommer också att få stora konsekvenser för flygplatser i Europa som har stor exponering mot en operatör, i Sverige kan detta om krisen håller i sig över 2009 även få grava konsekvenser för exempelvis Skavsta och Västerås.

2 kommentarer:

Josh Lyman sa...

och detta kommer inte ha någon om helst inverkan på din egen flygplats om den nu skulle komma till stånd?

Mattias Sjölund sa...

I en lågkonjunktur ligger det onekligen i farans riktning. Konstigt vore det väl annars. Samtliga företag i en bransch, oavsett om det rör banksektorn eller sällanköpsvaror eller flyg, som berörs av en kris drabbas. Då det lär dröja ett tag till innan Uppsala Flygplats är civilt operativ lär vår tur snarare komma nästa gång då denna cykel bedöms vara över till 2010.