måndag 31 augusti 2009

Vindkraft på Ärna, inte bara på naturskyddsföreningens agenda

Det har sällan ansetts som en möjlighet att kombinera flygplatser med vindkraft men efter att EMA nu äntligen erhållit tillstånd att uppföra 4 st 31,5 meter höga vindkraftverk så finns det onekligen en öppning att diskutera denna fråga vidare även i Sverige. Häng med på vad som under hösten kommer att bli en ambitiös satsning på miljö när Uppsala Airport AB lägger fram sin Masterplan.

2 kommentarer:

Positiv sa...

Vindkraft i all ära, men glöm inte räkna på hur sådana hinder påverkar inflygningshjälpmedel och liknande. Det kan annars bli en obehaglig överraskning. En säkrare idé kan ju vara att köpa in sig på något område längre bort. Effekten blir ju densamma men utan risk för att minima, hinderytor mm.

Mattias Sjölund sa...

Tack för det, det är väl av den anledningen det har ansetts kontroversiellt med vindkraft i anslutning till flygplatser. Det är dock onekligen en möjlighet på behörigt avstånd. Jag tror dock Uppsala Kommun blir det största problemet, då man kommer att anse dessa för skrymmande och att de förstör den vy som man har över Uppsala när man anländer från norr.