måndag 31 augusti 2009

Nu Måste Vi Sätta Besöksnäringen I Fokus

Av något som anses vara en av världens största och mest lönsamma industrier finns det även i Uppsala tydliga spår. En vilja finns att förbättra antalet besökare, inte bara av sorten som passerar över dagen i en buss från Ryssland, utan satsningar som faktiskt medger ett ökat antal övernattningar.

Samtidigt tycks en styrande och övergripande agenda saknas. På ett håll sitter ett gäng och skriver offerter för att sälja in Uppsala som kongresstad, på ett annat håll arbetar någon med att utveckla en ny attraktion. Alla tycks göra ett gott jobb, men i ärlighetens namn saknas dels fundamental infrastruktur men framförallt samverkan.

Vi måste gemensamt söka och finna Uppsalas själ samt enas om till vilka marknader vi ska fokusera på. Frågor som bl.a. måste besvaras är:

Hur ska Uppsala marknadsföras och säljas internationellt?
Vem ska ta det huvudsakliga ansvaret?

Uppsala borde kunna vara ett av Sveriges främsta resmål.

Någon som läste det stora reportaget om framtidens besöksnäring i söndags?

Se även följande länk

Inga kommentarer: