lördag 20 december 2008

Ett litet inlägg till, Innan Jul

Signaturen Jalle Flodström, fd. Cargo Supervisor American Airlines, och inte helt oväntat granne till Ärna försöker, i något som i de närmaste kan kallas ett förlöjligande av mig, framhäva sin självpåtagna expertis på området metropolitan codes/IATA och tar i så han spricker! Som jag sagt förut, bor man vid flygplatsen och tycker att det kan föreligga ett problem med en civil flygplats, varför välja denna strategi? Varför inte skriva en konkret insändare som belyser det man är orolig för och/eller det man undrar över. Jag har som policy att besvara alla insändare, Jarls insändare är inte ens värd de 5 minuter den tar att besvara för den cirkusen blir en meningslös muskelmätning mellan två eller flera kombattanter som aldrig kan komma överens, inte på grund av egentlig kunskap utan på grund av att den ena vill ha en flygplats i Uppsala och den andre inte.

Sedan har vi Elnaz Alizadeh (s) som i Söndagsns UNT inte helt oväntat skriver ner planerna på en civil flygplats, men glömde hon inte bort Luftfartsstyrelsens riksintresseutpekande samt beslut när hon förhastat börjar tala om bostäder på Ärna? Skillnaden mellan hennes resonemang och verkligheten är att det faktiskt finns ett bansystem där redan idag, som dessutom används. Jag tror Elnaz behöver tänka igenom detta! En annan fråga som Elnaz bör tänka igenom, när hon talar om eventuella flygbolag och vad Ryanairs VD har sagt och inte har sagt är, hur många seriösa bolag känner Elnaz till på en icke reglerad marknad som innan affärsuppgörelse träffats offentligt går ut med detaljer? Slutligen måste jag ändå tillstå att fråga, hur motsägelsefull får man bli? Hela ingressen lyser NIMBY, samtidigt som hon försöker agera med något slags miljösamvete, Elnaz är inte emot flyg, hon är emot Uppsala Airport AB!

1 kommentar:

Elnaz Alizadeh sa...

Mattias, jag vill göra några klargöranden gällande min debattartikel (UNT 081220) om Ärna som du feltolkar å det grövsta.

Jag har ingenstans i artikeln skrivit om bostäder PÅ Ärna flygfält. Det enda jag lyfter fram är att ett etablerat civilflyg på Ärna begränsar bostadsutbyggnaden i Uppsala. Uppsala växer oerhört snabbt och vi måste kunna bygga ut staden åt alla håll. Som du mycket väl borde veta kan man inte bygga bostäder hur nära Ärna flygfält som helst om den trafikeras av civilflyg.

Och snälla Mattias Sjölund, det är inte jag som är motsägelsefull. Det är du som tolkar min artikel motsägelsefullt. Hela debattartikeln går ju ut på att jag inte är emot varken dig som person eller Uppsala Airport. Artikeln fokuserar på att frågan måste upp på den partipolitiska dagordningen och den kan varken du eller dina lobbyister sätta. Det är jag och mina fullmäktigekollegor som är valda att avgöra Uppsalas politiska frågor.

Beslut om flygplatser är politiska och jag, och många Uppsalabor med mig, vill inte ha flyg inpå knuten när vi har Arlanda så otroligt nära. Det är inte NIMBY, det är ansvarfullt ställningstagande inför stadens framtid, dess utbyggnad och dess framtida invånare.

Och till sist Mattias Sjölund: även om frågan om civilflyg på Ärna går in i ett avgörande skede måste vi kunna hålla debattonen på en anständig nivå. Jag förväntar mig därför en annan ton från dig framöver.