onsdag 30 december 2009

Då stänger vi boken över 2009

Huruvida Uppsala Kommun ska bekosta verksamhet på Ärna eller ej var ett av flera debattämnen som inledde året genom en ledare i UNT. Detta trots att såväl bolaget Uppsala Airport AB som Uppsala Kommun tydligt sagt att något sådant ej var eller är aktuellt. Ett annat hett ämne var riksintresseutpekandet samt Akademiskas behov av Ärna. Allt skulle ställas på sin spetts...

Överglänste debatten under året gjorde dock Försvarsmakens ansökan till Länsstyrelsen (från april 2008). I såväl Fullmäktige som på Katalin har frågan debatterats för att inte tala om på UNT:s debatt och insändarsidor. Tre emot varvat med en för är en ungefärlig och rättvisande bild gällande inläggen, det ska dock med rättvisa säga att oppositionens inlägg författats av få och replikerna kommit från fler.

62,7% av Uppsalas befolkning (1000 tillfrågade med en svarsfrekvens på c:a 80%) svarade positivt på frågan gällande civilt flyg på Ärna i den marknadsundersökning som presenterades under början av 2009. I hela länet var motsvarande siffra 74,8%. Största andelen Nej återfanns, precis som i januari 2008, i nordvästra stadsdelarna där 37% av de tillfrågade var negativa. I UNT den 8 januari hade över 1300 personer röstat kring frågan om civilt flyg på Ärna, omröstningen hade då pågått i drygt 12 timmar. 64,5% av de svarande sa ja till civilt flyg på Ärna.

Den 24 januari framkommer i UNT att en politiker i Uppsala kommunfullmäktige som agerat mot flygplatsen även äger mark i flygplatsens närhet, jävsfrågan utreds. Den 30 januari lägger ÖB fram sitt sparpaket, där ingår att all verksamhet på flygplatsen ska läggas ned. Tillföljd den 5 februari så säger Niclas Malmberg på sin blogg att Länsstyrelsen nu kommer att avbryta miljöprövningen!? Samma dag röstar KD:s fullmäktigegrupp för civilflyg på Ärna.

Den 17 februari avslöjar Vänsten att de vill bygga bostäder på Ärna, samtidigt skriver UNT att det nu inom majoriteten finns en väl etablerad positiv syn till civilflyg på Ärna sedan även centern i sin fullmäktigegrupp har majoritet.

Den 25 februari avslöjas att namnet Celsius Airport har vunnit gehör i en namntävling

510,300,000 ton koldioxid per år påstår vänstern och miljöpartiet att verksamheten på Ärna ska släppa ut i UNT den 8 april (Arlanda har i jämförelse ett totalt utsläpp om 300,000 ton per år), kort därefter, den 29 april avkunnar MHN sitt svar på remissen.

Den 13 maj publiceras en nyhet att flera EU länder avskaffar den flygskatt miljöpartiet alltjämt vill tvinga på Sverige. Den anses hämma tillväxten. I slutet av maj röstar fullmäktige för KS förslag till remissvar, något som får oppositionen att överklaga på grund av påstått jäv. Flera protester mot oppositionen publiceras bl.a. i UNT.

Den 3 juni besöker Tolgfors Ärna och ger i riksdagsdebatt försvarsmakten sitt stöd i beslutet att samarbeta med en civil operatör.

Den 29 september avslöjar oppositionen i Uppsala att de avser göra Ärna till valfråga och en grön stadsdel riksintressen till trots, mitt bemötande i TV4 får Maria Gardfjell att kräva att någon avslöjar min partitillhörighet.

Den 25 november håller Länsstyrelsen i Uppsala hearing kring försvarsmaktens ansökan, flera ledande politiker närvarar.
-Vi ska satsa på Arlanda när det gäller flyg, säger Lena Hartwig i ett uttalande. Hon inser inte att majoriteten av motståndarna till Ärna inte vill ha något flyg alls. Samtidigt meddelar rättens ordförande Roger Gustafsson att han anser att Uppsala Kommun i sina remissvar varit tydligt för en civil flygplats i Uppsala.

I december fastställer ÖB det som bl.a. redan under mötet den 25 november klargjorts av Försvarsmakten, att Ärna är viktigt för flygvapnet samt att man föredrar att en civil operatör driver flygplatsen.

Inför 2010 avvaktar vi alla alltjämt MPD:s miljödom samt en fortsättning på ärendet. Av oppositionens alternativa planer för flygplatsen blev det inget, i synnerhet stod det klart när Gardfjell förkunnade att några sådana planer ändå ej var aktuella de närmaste 30-40 åren, vi undrar alltjämt vad som då hastat när hon och övriga förkunnat civilflygets död inom bara några år.

Med hopp om framtiden

Bästa Nyårshälsningar

Mattias Sjölund

Inga kommentarer: