onsdag 25 november 2009

Sammanfattning av kvällens hearing

Lena Hartwig tog steget fullt ut ikväll, från att vara anhängare så sent som i oktober 2007 och offentligt ha debatterat för en flygplats i Uppsala, bekänner hon idag färg. Hon vill fullständigt köra över den demokratiska processen, hon menar i TV4 att oavsett vad miljöprövningen visar så ska vi inte ha någon flygplats.

-Vi ska satsa på Arlanda när det gäller flyg, säger hon i ett bandat inslag. Dessvärre så är de väljare i lokalen hon hoppas nå med denna nyfunna strategi ytterligare ett steg bortom hennes egna politiska position, de vill inte ha något flyg alls. Inga röster att vinna således.

Det råder på tal om detta i debatten en återkommande tro till att en civil flygplats i Uppsala skulle vara ett supplement till Arlanda för oss som bor i Uppsala. Inget kan vara mer fel. Satsa gärna på Arlanda, det vinner hela regionen på, men för att konkretisera ytterligare hur fel detta påstående är så tror jag att samtliga, även Lena, inser att Arlanda ej byggdes för att de som bor i Sigtuna skulle få en mer närliggande flygplats än dåtidens internationella flygplats, och den i Stockholm närliggande, Bromma Flygplats.

Även om marknaden tillfälligt har en nedgång så pekar IATAs prognoser på oförändrad tillväxt så sent som i oktober 2009. Uppsala Flygplats ska finnas för att kunna bemöta den kontinuerligt ökande efterfrågan av resor till och från hela huvudstadsregionen, dit Uppsala tillhör. I enlighet med gällande riksintresse för civil luftfart. Precis av samma anledning som nya banor och terminaler byggs på andra flygplatser.

Kvällen kunde för övrigt varit mer konstruktiv, precis som mitt tidigare blogginlägg flaggade för och som flera media redan rapporterat så valde flertalet åhörare att oftare lyfta frågor som ej hade bäring på ärendet istället för att fånga möjligheten och ifrågasätta samt utmana Försvarsmakten med konkreta fakta.

Denna tillställning var ju främst till för medborgare, för att de som bor i Uppsala skulle kunna ställa frågor gällande ansökan och i ärenden relaterade till miljöbalken framföra åsikter. Att de första 70 minuterna ägna tiden åt att framställa egna ekonomiska kalkyler och presentera osakliga påståenden ger ej Länsstyrelsen några nya fakta i sin prövning av frågan. Ej heller ger fakta som att Arlanda ligger 17 minuter från Uppsala eller påståenden om att flygplatsen kan komma att kosta skattebetalarna i Uppsala en smärre förmögenhet några nya fakta som har bäring på utkomsten av miljöprövningen (se inlägg nedan).

Inga kommentarer: